
Anmeldelse: Beyoncé viste, hvem der styrer verden
Parken blev lavet om til én stor, feministisk fest med vrede, kraft og ikke mindst girlpower, da verdens ubetinget største popdronning indtog København
Der var ikke én eneste ukvast klunke tilbage i salen, da Beyoncé spillede sit megashow i den danske hovedstad.
Setliste Beyonce – The Formation World TourFormation
Sorry
Irreplacable
Flawless
Run the World
Mine
Baby Boy/Standing on the Sun
Hold up
Countdown
Me, Myself and I
Running (Naughty Boy)
All Night
Don’t Hurt Yourself
Ring the Alarm
Naughty Girl/Independent Woman/Diva
Flawless remix
Feeling Myself
Yonce
7/11
Drunk in Love
Rocket
Daddy Lessons
Single Ladies
Purple Rain (Prince cover)
Crazy in Love/Bootylicious
Naughty Girl
Party
Blow / Nasty Girl
Freedom
Survivor
Halo
Der var også fuld smæk på publikum i Parken, der mestendels bestod af kvinder og allerede ved opvarmningen og ventetidsnumrene sang med for fuld stemme. Og da Queen B endelig kom frem på scenen omkring klokken halv ni, gik salen amok.
Med åbningsnummeret Formation, efterfulgt af Sorry, Irreplacable og ikke mindst Run The World (Girls), var der ingen tvivl om, at aftenens fest var for ladies only.
Me, myself and I
Rent musikalsk har Beyoncé udviklet sig meget over de sidste knap 20 år, siden hun først kom frem med Destiny’s Child. Sangerinden er gået fra tyggegummi R’n’B-pop med kant til decideret feministisk og ikke mindst politisk vrede på sit seneste udspil, Formation.
Der er ingen tvivl om, at Queen B er nået til et sted i sin karriere, hvor hun ikke skal bekymre sig om at nå toppen af hitlisterne mere. Hun kan faktisk have noget på hjerte. Det har også betydet en mere hård og kontant tone især på hendes seneste album, Formation. Og det klæder hende.
Hvis der er en, der kan få kvinders følelse af selvværd, power og flawlessness helt til tops, er det den amerikanske sangerinde, og det kan man kun tage hatten af for.
Der var næppe en kvinde i salen, der ikke forestillede sig selv være boss-lady i trikot, lårhøje støvler og konstant vind i håret (hvordan fanden gør hun det?!?).
Og hvis der var et budskab, sangerinden ville igennem med, så var det, at kvinders vigtigste forhold er det, de har med dem selv – Me, Myself and I.
Næsten for perfekt
Til gengæld er sangerinden også så tilpas indoktrineret som stjerne, at hun er svær at gøre rigtig tilgængelig.
Beyoncé er et ikon og et forbillede for kvinder, der viser, at sammen kan de styre det hele, men det er også lige før, at hun næsten er for perfekt og har lidt for meget styr på pisset, for intet virker overladt til tilfældighederne, når det gælder Beyoncé.
Heldigvis lagde sangerinden også sin hårde attitude og facaden lidt på hylden af og til under koncerten og fremstod naturlig og ægte i glimt. Blandt andet havde hun svært ved at holde smilet tilbage, når publikum sang med eller hujede og klappede i vilden sky.
Dronningen over dem alle
Med sit overdådige show i Parken cementerede Beyoncé sin status som verdens ubestridte popdronning. Der er ikke nogen over eller ved siden af Queen B lige nu.
Hun har lagt den pæne pige ned i skuffen, og tilbage står 100 procent powerkvinde, der ikke er ude på at nedgøre andre kvinder, men vil have sine medsøstre ind i kampen.
Som kunstner bliver hun mere og mere interessant, tør tage flere chancer og udgiver album, der deler vandene.
Koncerten i Parken var en performance af de helt store, men langt hen ad vejen var det også det: en performance.
Beyoncés menneskelige indslag i hendes optræden gør meget, og det ville være befriende, hvis hun bare ville give lidt mere slip og få lidt dybere kontakt med publikum.
Billederne er både fra koncerten i København og fra Beyoncés andre koncerter på Formation World Tour.