Læs også:

Close
Nina traening

Klumme: Sådan får du succes med din træning

Nina læser til psykomotorisk terapeut, holder foredrag om sundhed og blogger på ninaq.dk.

Hvad er det, der gør, at nogle mennesker holder fast i deres træning, mens andre falder fra med et brag?

Der har i lang tid været en “hårdere, vildere, stærkere”-bølge i træningsland. Hvilket da også er super fedt, hvis (og virkelig kun hvis!) det er dét, der virker for dig.

Jeg tror, at vi må indse, at der ikke findes én nøgle eller én model, der passer til os allesammen, men at du måske allerede sidder med nøglen til netop den træningsform og det niveau, som passer til dig.

Du behøver ikke at købe alt muligt smart træningstøj og gear. Jo, hvis det motiverer dig. Men ellers er dine gamle gamacher og din sove-T-shirt fino.

Du behøver ikke at dyrke crossfit. Jo, altså hvis du synes, at det er fuldstændig genialt, så skal du da for Guds skyld bare dyrke crossfit, til dine ben og arme er ved at falde af.

Du behøver virkelig ikke løbe det marathon, bare fordi “alle de andre gør det”, hvis du desuden synes, at marathonløb er røvsygt!

Jeg tror, at nøglen til holdbare træningsrutiner handler om succes, lyst og en accept af vekslende tilstande i livet.

Succes handler om for mig at sikre, at du gør tingene overskuelige og let tilgængelige for dig selv. I perioder med stress, travlhed eller i en opstartsfase skal din træning være noget, der giver dig en “fuck ja, jeg kunne!”-følelse. Som regel giver succes lyst til at gøre mere. Igen og igen.

Læs også: Klumme: Bikiniklar … og is

Lysten skal drive værket

Gør, hvad du synes er fedt. Måske du synes, at det er fedt at ro i havkajak. Måske at det er federe at træne uden i det fri end i et center. Måske du skal gå til boksning, Qi Gong, yoga, crossfit, få en personlig træner, træne på hold med andre eller noget helt andet. Vær nysgerrig på, hvad lige netop du synes er superfedt.

Livet er en sjov størrelse. Det ændrer sig hele tiden. Om man vil det eller ej. Der er det også vigtigt at være omstillingsparat i forhold til sin træning. Det skal være en succes. Det betyder også, at planen skal tilpasses dit liv og ikke omvendt. Hvis du har en dag, hvor du har sovet dårligt, ikke har fået spist nok og har haft lidt for travlt, kan det godt være, at du ikke skal give den lige så meget gas som på en dag med super overskud.

Træning er mange ting. Man kan bevæge sig på mange måder. Det er helt op til dig.

Jeg håber, at du får en supergod træning.

 

mydailyspace-facebook-logo-400x331

· Mere fra samme kategori ·