
Unge danskere er vilde med modediæter
Har du prøvet en eller flere kure, diæter, kostomlægninger eller lignende er du bare en i mængden af danske flokdyr, der elsker nye madtrends
LCHF. Palæo. 5:2-kuren. Rawfood. Atkins. Dukankuren. Low FODMAP-diæten. Vægtvogterne. Blodtypediæten. Der kommer hele tiden nye, trendy måder at spise på, og vi danske unge æder det råt, så at sige. Vi er nemlig helt pjattede med at spise moderigtigt.
En undersøgelse af danskernes madvaner, lavet af Karolines Køkken, viser nemlig, at hver fjerde dansker har været på kur eller diæt – og for unge gælder det hver tredje. Til sammenligning er det kun 14 procent af de ældre, der hopper med på den slags modeluner.
– Madtrends kommer og går. Sådan har det altid været. Men de senere år har flere kure og diæter vundet frem. Og det er fint at bruge dem til at finde ny inspiration og få ideer til, hvordan man kan opnå et vægttab. Men de må ikke tage overhånd og fjerne fokus fra at opbygge eller fastholde en fornuftig livsstil, hvor såvel motion som madvaner går hånd i hånd. En stringent kur bliver nemt en lappeløsning, som sjældent holder i længden, siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 22 år.
Advarslen klinger dog formentlig ret hult, da vi har ramt bikinisæsonen. Det vil sige, at endnu flere end normalt lægger deres kost om, fordi de håber at kunne opnå en strammere krop.
– Når solen skinner og temperaturerne stiger, er det så sikkert som amen i kirken, at flere hopper med på kure og diæter for at komme i bikiniform. For mange vil gerne tabe et par ekstra kilo, inden de skal vise sig på stranden i badetøj herhjemme og i udlandet. Vi opfordrer til, at man bruger sin sunde fornuft og ikke hopper med på ekstreme veje til sundhed. Så er det bedre at løbe en ekstra tur om ugen, lyder det fra Tove Færch.
Nøgletal fra undersøgelsen
- 25 pct. af danskerne har spist efter en kur eller diæt. 28 pct. af kvinder har fulgt en kur eller diæt mod 19 pct. af mændene.
- Kure og diæter er mest udbredt blandt den unge generation. 31 pct. af de unge mellem 18 og 35 år har fulgt en kur eller diæt mod 14 pct. af de ældre mellem 56 og 75 år.
- 24 pct. af de unge mellem 18 og 35 år finder inspiration til kure og diæter via sociale medier og venner og veninder.
- For hele befolkningen gælder det at 23 pct. har fundet inspiration til at starte på en kur eller diæt via venner og veninder. 18 pct. har fået inspiration fra et familiemedlem og 16 pct. har fået inspiration fra sociale medier
Modediæter promoveres på sociale medier
Undersøgelsen peger også på, at de sociale medier er med til at udbrede kendskabet til de nye kure og diæter blandt danskerne. Særligt for de unge, hvor hver fjerde er blevet inspireret til at starte på en kur eller diæt på baggrund af opslag på Facebook, Instagram og diverse livsstilsblogs.
– Sociale medier har en stor betydning for udbredelsen af madtrends. Det har gjort det hurtigere at sprede nye tendenser, fordi vi altid kun er eet klik fra at dele vores mad og livsstil med andre. Det er bare vigtigt at huske, at sociale medier også er et sted, hvor vi iscenesætter vores liv. Vi deler primært de positive stunder og fremstiller dermed et glansbillede af hverdagen, siger Tove Færch.
Derudover er det især veninder og familiemedlemmer, som vi bliver påvirket af. 23 procent af unge kvinder er gennem venner og veninder blevet inspireret til at gå på kur eller starte en ny diæt, mens 18 procent får inspiration fra familien.
Det seneste nye inden for trendkure er disse tre diæter:
- Sense, som er bygget på principperne i LCHF, og hvor du bruger dine hænder til at opmåle mængder.
- SIRT-diæten, hvor du går efter at spise og drikke ting, der får kroppen til at udløse sirtuiner. Det er for eksempel rødvin og mørk chokolade.
- Holbæk Sygehus’ Børneafdelings kur, som er en kostomlægning til overvægtige børn. Den bygger på få kalorier, regler for snacks og portionsanretning, men omfatter også motion og en indskærpning af tiden brugt foran en skærm (højst to timer dagligt og efter klokken 17).
Det skriver Politiken.