Læs også:

Close
Nina_featured_traening

Respekter din krop med bæredygtige træningsvaner

Nina læser til psykomotorisk terapeut, holder foredrag om sundhed og blogger på ninaq.dk.

Gode træningsvaner er mere end at træne ofte – det er lige så meget at tilpasse sin træning kroppens overskud fra dag til dag

Jeg vil gerne lære mine klienter og læsere at komme ud over “otte ugers bootcamp”-mentaliteten. Du træner forhåbentlig resten af livet og ikke kun de næste otte uger. Spørger du mig, er noget af det vigtigste for at få bæredygtige og holdbare træningsvaner at vide, om det er nu, at du skal presse dig selv max, eller om du måske bare skal gå en tur i stedet.

Kroppen får ikke så meget ud af, at du presser den, når den ikke har overskud til yde. Omvendt får den heller ikke rigtig noget ud af, at du aldrig presser den. Så. Hvordan kan du vide, hvornår du skal gøre hvad?

Lad os sige, at der er tre niveauer af træningsintensitet:

  • Restitution
  • Middeltræning
  • Full retardo

Tænk, at din træning skal tilpasses dit energiniveau – ikke omvendt. Du skal altså ikke gå full retardo på dage, hvor du har sovet fire timer, har haft for travlt til at spise og måske føler dig lidt trist. Til gengæld er der ingen grund til, at du ikke giver den hele armen, når du er i hopla.

Vær omstillingsparat

Det er faktisk ret simpelt: Mærk efter, og respekter din krops grænser.

Du behøver ikke at tænke, at din træning er fuldstændig ødelagt, fordi du ikke giver dig 120 procent hver eneste gang. Tværtimod opbygger du sunde, holdbare træningsvaner og undgår unødvendige skader. Desuden er dine 120 procent nogle gange bare at komme ud på en gå- eller cykeltur i stedet for at ligge på sofaen.

Min erfaring siger mig, at har du ikke spist eller sovet nok – eller har du i det hele taget bare ingen lyst til at træne hårdt i dag – kan det være rigtig svært at holde til at træne helt igennem. Men skal du så bare lade være?

Oftest er svaret nej. Er jeg selv fuldstændig smadret og dødtræt, laver jeg noget restitutionsagtigt. Det kan være at gå, løbe eller cykle en tur. Måske danser jeg bare lidt rundt i min stue for at få pulsen op. Føler jeg mig lidt træt og presset, men har energi til at træne, tager jeg gerne en lur på 15 minutter først. Desuden sørger jeg for at være ekstra opmærksom på min teknik og energi undervejs. Får jeg svært ved at koncentrere mig eller udføre øvelsen korrekt, laver jeg enten en anden øvelse eller sætter tempoet ned. Har jeg overskud, giver jeg den gas og presser mig selv så hårdt, jeg overhovedet kan!

Ved at være omstillingsparat sikrer jeg altså, at min motivation altid er i top, fordi barren er sat til lige netop, hvor jeg er. Det handler om at sikre sig selv succesoplevelser.

Jeg ønsker dig rigtig god træning. Om den så er stille og rolig eller super-kick-ass!

· Mere fra samme kategori ·