
Pas på dette skjulte gebyr ved reklamation
Hvis din vare går i stykker, har du to års garanti og reklamationsret på din vare. Men forhandleren kan til gengæld finde på at forlange penge for at undersøge fejlen. Gebyrerne undrer Forbrugerrådet Tænk
Uanset om du køber en ny cykel, computer, sofa eller telefon, så er alle produkterne dækket af købelovens reklamationsret.
Det betyder, at hvis din vare har fejl eller mangler inden for de første to år, så har du ret til en ombytning eller en reparation af fejl eller mangler, der ikke er selvforskyldte. Men netop det med, om skaden er selvforskyldt, er essentielt, når flere butikker nu har indført et undersøgelsesgebyr.
En rundspørge, som Forbrugerrådet har gennemført, viser, at 11 ud af 28 adspurgte butikskæder tager et såkaldt undersøgelsesgebyr. Gebyret dækker over den undersøgelse, som forhandleren foretager for at finde ud af, hvad der er galt med varen, og om defekten overhovedet er dækket af reklamationsretten.
Viser det sig, at produktet er blevet defekt på grund af kunden, skal kunden betale et gebyr fastsat af butikken.
– Der er rigtig mange frustrerede forbrugere, der kontakter os og synes, at det er helt urimeligt med det her undersøgelsesgebyr, for de ved jo ikke, hvad de får igen, når varen har været igennem undersøgelsen. Det kan koste så meget at få det undersøgt, at det kan være nemmere at købe nyt, siger Anja Phillip, der er formand i Forbrugerrådet Tænk til dr.dk.
Butikken skal bevise oplysninger om gebyr
I princippet skal både reparation og ombytning af en vare med fejl eller mangler være uden omkostninger og besvær for dig som kunde.
Her tager de gebyrBilka: Op til 1.000 kr.
El-giganten: Cirka 795 kr.
El-salg: Ikke oplyst
Føtex: Op til 1.000 kr.
Humac: 499 kr. for computere, 250 kr. for øvrige produkter.
Laptops.dk: Op til 400 kr.
Proshop.dk: 250 kr. per halve time.
TDC: Op til 306 kr.
Telia: 225 kr.
3: 275 kr.
Wupti: Op til 650 kr.
Men hvis forhandleren har gjort dig opmærksom på undersøgelsesgebyret inden, kan du ende med at skulle betale, hvis forhandlerens undersøgelse viser, at du selv er skyld i varens fejl, eller at defekten ikke hører under reklamationsretten.
Ifølge Simon Nguyen, specialkonsulent og teamleder for Forbrugerklagenævnets sekretariat, skal du som kunde beslutte dig for, om risikoen for at skulle betale for en undersøgelse af varen er det værd. Gør du det, er gebyret principielt ikke ulovligt, så længe købelovens regler er blevet efterlevet.
– Undersøgelsesgebyret skal være udtrykkeligt aftalt på forhånd, og det er den erhvervsdrivende, der skal bevise, at der foreligger en sådan aftale. Det er således ikke nok, at det står beskrevet på hjemmesiden eller i handelsbetingelserne, siger han til Ritzau Fokus.
Desuden skal prisen også fremgå tydeligt.
– Det er ikke tilstrækkeligt, at den erhvervsdrivende eksempelvis skriver, at det koster fra 200 kroner og opefter. Det skal være et nøjagtigt beløb, som kunden er indforstået med på forhånd, forklarer Simon Nguyen.
Seks råd om undersøgelsesgebyret:
- Beslut dig for, om du vil handle hos en butik, der opkræver undersøgelsesgebyr, inden du køber den ønskede vare.
- Du kan forsøge at forhandle undersøgelsesgebyret ned, hvis du på forhånd synes, at den oplyste pris er for høj.
- Forhandlerne skal, inden handlen er foretaget, gøre dig tydeligt opmærksom på, om de benytter sig af undersøgelsesgebyr samt gebyrets størrelse.
- Hvis forhandlerens undersøgelse viser, at fejlen på varen er dækket af reklamationsretten, så kan forhandleren ikke opkræve undersøgelsesgebyr.
- Hvis du mener, at du uberettiget er blevet opkrævet et undersøgelsesgebyr, kan du klage hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Forbrugerrådet Tænk har lavet en oversigt over forhandlere, der opkræver undersøgelsesgebyr. Oversigten kan findes på hjemmesiden taenk.dk.
Kilder: Forbrugerrådet Tænk og Forbrugerklagenævnet.