Læs også:

Close
udskydelse af menstruation, p-piller, udskydelse, blødning, pletblødning, kvindekroppen

Kæmper du med lavt selvværd? Brug disse redskaber til at forbedre det

Sundhed  | 

Hvis du ofte oplever, at du ikke føler dig god nok, kan det være fordi du, ligesom mange andre, kæmper med dårligt selvværd. Det kan du forbedre med disse redskaber

Det er normalt at opleve perioder i sit liv, hvor man er usikker på sig selv. Men hvis du hver dag går og kæmper med negative tanker og aldrig føler dig god til noget, kan det meget muligt være, fordi du kæmper med dårligt selvværd. Det findes der heldigvis råd for, med de rigtige redskaber kan du nemlig forbedre dit selvværd.

Vi har snakket med psykolog Trine Moll, som giver dig sine bedste redskaber til, hvordan du kan forbedre dit selvværd og bygge det stille og roligt op.

udskydelse af menstruation, p-piller, udskydelse, blødning, pletblødning, kvindekroppen
Alle oplever perioder med dårligt selvværd. Men det er vigtigt, at du har flere gode end dårlige dage. (Foto: Freestockpro.com, Pexels)

Hvad betyder dårligt selvværd for dig?

Ifølge Trine Moll er det meget individuelt, hvilken betydning dårligt selvværd har for den enkelte, og derfor er det også individuelt, hvilke redskaber eller konkrete tips, der skal bruges for at forbedre selvværdet.

– Dårligt selvværd er en stor størrelse og det er meget forskelligt fra person til person, hvilke dårlige tanker man har om sig selv, og hvordan det dårlige selvværd fylder i ens hverdag, siger Trine Moll.

Hvis du gerne vil forbedre dit selvværd, er det derfor vigtigt, at du først finder ud af, hvad dårligt selvværd betyder for dig.

– Spørg dig selv, hvad dit dårlige selvværd handler om og hvad det forhindrer dig i. På den måde kan du finde frem til noget mere konkret og derved give dig de bedste redskaber til at forbedre dit dårlige selvværd. Alle mennesker er forskellige, og der er derfor forskel på, hvilke redskaber der hjælper. De, der fungerer for den ene er ikke nødvendigvis gode for den anden, og derfor er det vigtigt at finde ud af, hvad dit dårlige selvværd handler om, før du kan begynde at arbejde på det.

alene, dårligt selvværd, selvværd, alene, forbedre, redskaber, depression, ensom, forskning, følelser, glæde, guide, humør, glæde, kvinder, kærlighed, mental sundhed, mentalt helbred, sundhed, unge, psyke, psyken, sindet, unge, selvværd, samfund
Eksempler på dårligt selvværd kan være, at du hele tiden påpeger dine egne fejl, ikke siger din egen mening på grund af, at du er bange for at blive dømt, eller følelsen af at du ikke er god nok. (Foto: Neosiam, Pexels)

Påpeger du altid dine egne fejl?

Uanset hvad dårligt selvværd er for dig, så er det altid et godt råd at starte stille ud, når du skal bryde op med dine dårlige tanker og vaner. Hvis du er typen, der hele tiden påpeger dine egne fejl, så start stille ud med at fortælle dig selv, hvad du til gengæld har gjort godt, og hvad du er god til. Tænk på det positive, du har udrettet i løbet af dagen hvordan har du brugt dine kompetencer positivt for både dig selv og for andre.

– Du skal udfordre din indre kritiker. Sig til dig selv, at du lavede en fejl, men i stedet for at tænke, at du ikke er god nok på grund af den fejl, du lavede, så stop op, og fortæl dig selv, at det er menneskeligt at fejle. Det er ikke rigtigt, at du ikke duer til noget, fordi du har lavet en fejl, siger Trine Moll.

Når du udfordrer din indre kritiker, så fortæl dig selv, hvad du er god til i stedet for kun at tænke på, hvad du er dårlig til. Hvis du for eksempel ikke synes, du er god til at læse, kan det være, du til gengæld er supergod til at tegne.

På den måde lærer du at tænke positivt om dig selv og derved ændre din opfattelse af, at du ikke er god nok.

– Du skal huske, at du langt fra er den eneste, der laver fejl. Det er helt i orden at lave fejl en gang i mellem, du lærer ofte af det, og det er med til at udvikle dig som menneske.

Tag et skridt af gangen

For at gøre noget ved din dårlige tankegang, så spørg dig selv, hvad det er, du gerne vil opnå, og hvordan du har tænkt dig at opnå det. Sæt dig et meget konkret mål, som du kan evaluere på.

– Hvad er det egentlig, du føler, at dit dårlige selvværd står i vejen for? Hvad vil du gerne kunne, og hvad skal der til for, at du når dit mål?

Det kunne for eksempel være at, du synes, det er svært at sige din mening til folk, fordi du er bange for at de dømmer dig.

– Du kan tage det første skridt ved at sige din mening til en, som du føler dig tryg ved, for eksempel din søster. Næste skridt kan være, at du siger dine mening til en bekendt, og på denne måde arbejde dig op af, og så til sidst vil du mærke, at du begynder at være bedre til at sige din mening.

Trine Molls råd kalder hun for trappestigen. Du skal tage et skridt af gangen, så bliver det nemlig mere overskueligt for dig. Ændr en lille ting af gangen, og arbejd dig op. I det lange løb vil du få ændret en masse dårlige vaner og tanker, og du vil derfor opleve at have det bedre med dig selv.

Du er ikke alene

Du tænker måske, at du er alene og den eneste, som går med dårlige tanker om dig selv, men sandheden er, at alle mennesker vil opleve perioder eller situationer, hvor de har dårligt selvværd. Alle mennesker har en gang i mellem dårlige dage, hvor de føler, at alt går galt, men sådan er livet. Der vil altid være både op- og nedture.

Det er derfor også vigtigt at huske på, at du ikke kan forvente, at du aldrig mere vil tænke negativt om dig selv. Du vil hele dit liv opleve perioder eller situationer, hvor du er usikker på dig selv og ikke føler dig god nok. Det, der er vigtigt er, at du har flere dage, hvor du tænker godt om dig selv, end dage hvor du tænker dårligt om dig selv.

– Du skal huske, at du langt fra er den eneste, som tænker dårligt om dig selv og har dårlige dage, hvor du føler, at alt, du laver går galt. Så accepter, at du engang i mellem ikke føler dig god nok, for sådan har alle det, slutter Trine Moll.

 

Trine Moll beskæftiger sig med psykiske problemstillinger og lidelser som stress, alle former for angst, depression, livskriser og problemstillinger i forhold til selvværd.

Du kan læse mere på hendes hjemmeside, https://psykologtrinemoll.dk.

 

Læs også: Sarah Grünewald blev mere ærlig på Instagram: Jeg har et ansvar som kvinde

· Mere fra samme kategori ·