Læs også:

Close
Hjemmelavet mad, middag, aftensmad, madplan, spiser med pinde, frokost. (Foto: Pexels)

Sådan laver du en madplan, du rent faktisk kan overholde

Mad  | 

Har du også sat dig for at begynde at lave madplan hver uge? Her er nogle tips til både at lave OG holde den

Der er mange gode grunde til at lave madplan: Du får styr på, hvad du rent faktisk skal købe, når du er ude at handle, du ved altid, hvad du skal have til aften, og du sparer mange penge ved at planlægge ugens måltider på forhånd. Det kan også være, det bliver nemmere at holde sig fra junk food, når du skal følge et skema, og der allerede er købt ind.

Der er dog også nogle problemer, eller lad os kalde dem udfordringer, ved at lave madplan: For det første er det tidskrævende at sætte sig ned og skemalægge aftensmaden de næste syv dage, og for det andet er det fristende af springe fra!

Æg, æggemad, avokado, avocado, frokost, rugbrød, smørrebrød, måltid, sund mad, madplan. (Foto: Pexels)
Kan du overholde en madplan, der både dikterer frokost og aftensmad, eller skal du nøjes med at planlægge aftensmaden? (Foto: Pexels)

Læs også: Sådan spiser du mere klimavenlig mad

Madplan-regel #1: Find ud af, hvad du egentlig har lyst til at spise

Den vigtigste vej til en succesfuld madplan er at fylde den med mad, du rent faktisk gider både at lave og at spise. Vær derfor ærlig over for dig selv: Kommer du til at overholde en madplan, der udelukkende består af vegansk, glutenfri og low carb mad? Eller skal du være lidt mere realistisk og indsætte en yndlingsret og en cheat day?

Selv om der står brune ris og broccoli på indkøbslisten, er det jo ikke ensbetydende med, at du rent faktisk kommer til at spise det. Du kender dig selv og din viljestyrke, så hav det i tankerne, når du skal til at lægge planen.

frokost, food prep, madpakke, sund mad, Hvis din madplan er for striks og kedelig, kommer du aldrig til at holde den. (Foto: Pexels)
Hvis din madplan er for striks og kedelig, kommer du aldrig til at holde den. (Foto: Pexels)

Læs også: Sådan styrer du uden om forarbejdet mad og får “rene” måltider

Madplan-regel #2: Beslut, hvorfor du vil have en madplan

Det er vigtigt, når du begynder at tænke over det første punkt, at du også fastlægger, hvorfor du overhovedet vil begynde at lægge en madplan hver uge. Hvis det er for at spise sundere eller efter en bestemt diæt, er det måske en god motivation at hænge en huskesætning op på køleskabet – så du kommer i tanke om de gode argumenter, når du er ved at droppe den tilrettelagt, men måske lidt for sunde kost.

Det kan også være, du vil have en madplan for at spare penge eller for at komme en oppustet mave til livs. Hvad en grunden er, så skriv den ned – og husk dig selv på den.

tomattærte, aftensmad, madplan, tærte, tomater, måltid, middag. (Foto: Pexels)
Skal der en tærte med i din madplan? Tjek vores opskrift på tomattærte. (Foto: Pexels)
Motivation
Selv om du måske vil lave madplaner for at tabe dig, kan det være en god idé at fokusere på et positivt mål som “spis flere grøntsager” eller “afprøv nye opskrifter” i stedet for det negativt ladede “må ikke spise junk food” eller “er for tyk”.

Læs også: Det skal du huske, før du fylder indkøbskurven næste gang

Madplan-regel #3: Gør det sjovt

Det er nemt at køre død i madlavningen, hvis den er langtrukken og iøvrigt smager kedeligt. Sørg for at bruge en masse spændende krydderier, så maden er lækker, og giv iøvrigt dig selv lov til engang i mellem at springe over, hvor gærdet er lavest. Måske skal du ofre lidt penge på en foodprocessor, så du ikke bliver træt af at hakke og rive alle de grøntsager, du har inkorporeret i din madplan?

En sjov måde at spise grøntsager på er ikke at skifte alle måltider ud med en stort tallerken grøntsager. Prøv i stedet at proppe dem ind i nogle retter, du ved, du kommer til at klemme ned. Så bliver det meget nemmere at overholde madplanens ordrer om at spise grønt hver dag.

Hjemmelavet mad, middag, aftensmad, madplan, spiser med pinde, frokost. (Foto: Pexels)
Husk at implementere en restedag i madplanen, hvis du ikke har tænkt dig at spise aftensmadresterne til frokost dagen efter. (Foto: Pexels)

Læs også: 5 vegetaropskrifter til din meat free monday

Madplan-regel #4: Kig på omstændighederne

Du har helt sikkert en masse gode intentioner, men for at kunne opfylde dem, kræver det, at de rigtige omstændigheder også er til stede. Er der for eksempel en mikroovn på din arbejdsplads, så du kan varme den lune frokost, du har planlagt? Kan du overhovedet spise et stort morgenmåltid, bare fordi det er sundt, eller skal du satse på noget nemt, fordi du aldrig kan komme op i ordentlig tid alligevel?

Vær realistisk. Det er beundringsværdigt at sigte efter den helt perfekte kost, men det er rigtig svært at leve op til, og så er du tættere på at fejle.

Kyllingerester kan bruges i en salat dagen efter. Husk at tænke over kombinationerne, når du laver en madplan. (Foto: Pexels)
Kyllingerester kan bruges i en salat dagen efter. Husk at tænke over kombinationerne, når du laver en madplan. (Foto: Pexels)

Læs også: 5 opskrifter, du kan lave på 20 minutter

Madplan-regel #5: Overvej, hvad der skal ske med resterne

Hvis du kun er dig selv, eller du og din roomie eller kæreste laver store portioner, skal I huske at tage resterne i betragtning. Hvad skal der ske med dem? Det skal selvfølgelig ikke ende i madspild, for det er synd for både din økonomi og for miljøet, så inkorporer resterne i din madplan.

Planlæg at spise resterne fra aftensmaden til frokost dagen efter (husk at have nogle gode bøtter eller madkasser til formålet – for eksempel dem, der kan tåle mikroovn), lave en restedag sidst i madplanen (for eksempel kan du spise rester hver fjerde aften) eller fryse det ned, så du kan bruge det en dag, du har brug for et hurtigt måltid.

Læs også: BACONOPSKRIFTER: 8 retter med bacon til morgen, middag og aften

Bulgur, mad, opskrift, kylling
Stegt kylling med bulgursalat. Find opskriften i samlingen af opskrifter til lactoseintolerante. (Foto: All Over)

Madplan-regel #6: Gør det på din egen måde

Synes du, det er hyggeligt at stå en hel aften og hakke grøntsager, så er det måske en god idé at forberede ingredienserne til den kommende uge på én og samme aften. Du kan for eksempel sætte søndag aften af til at kokkerere, så du bare skal varme maden de næste fem dage.

Er du til gengæld ikke typen, der synes, det er hyggeligt at bruge en hel aften på at snitte grønt (selv med en killer playliste), så vælg nogle opskrifter, der skal bruge nøjagtig den tid, du gider stå i køkkenet, når du kommer hjem fra job – og ikke længere. Ellers skal der ikke mange trætte aftener til, før du er stået af madplansræset og vælger en anden løsning.

Læs også: Hvad er anti-inflammatorisk kost?

Læs også: Mad på SU: Otte tips til at spise som en dronning

· Mere fra samme kategori ·