Læs også:

Close
udskydelse af menstruation, p-piller, udskydelse, blødning, pletblødning, kvindekroppen

Her er 6 videnskabeligt beviste måder, du kan styrke dit mentale helbred på

Sundhed  | 

Hvad med om 2018 bliver året, hvor du passer på dit mentale helbred?

Du tænker måske ikke over det i hverdagen, men dit mentale helbred er altafgørende for, hvordan du har det med andre mennesker, hvor godt du gør det på arbejdet eller i skolen, og hvordan du har det, når du er alene.

The Conversation har samlet forskning på seks ting, du kan gøre for at passe på dit mentale helbred i 2018.

mentale helbred, udskydelse af menstruation, p-piller, udskydelse, blødning, pletblødning, kvindekroppen
Skal 2018 være året, hvor du lærer at passe på dit mentale helbred? (Foto: Pexels)

1: Drop slankekuren

Det er helt okay, hvis du gerne vil tænke over din kost og lave nogle ændringer, men drop slankekuren, og lad være med at gøre madvarer forbudte for dig selv. Det er videnskabeligt bevist, at slankekure og restriktive kostregimer ikke alene ikke fører til en slankere figur, men i mange tilfælde fører til, at du tager mere på.

I stedet for at tænke, at der er noget galt med dig og din krop, så prøv om du kan acceptere dig selv og elske dig selv, som du er, ligegyldigt om du er tyk, tynd, høj, eller lav. Har du det skidt med dig selv og din krop, kan det påvirke dit mentale helbred, din lyst til at se andre mennesker og en lang række andre parametre for din mentale sundhed.

Så i stedet for, at 2018 bliver endnu et år, hvor du ikke rigtig lever dit liv fuldt ud, fordi du lige skal vente på, at du får den ideelle krop, så elsk dig selv, som du er, og nyd dit liv nu.

Se mere: Forskning: Dit kropssyn påvirker dit datingliv

Se også: Drop nytårsforsætterne, de lykkes alligevel ikke

Har du set: Træt af redigerede kroppe? Gå en tur i svømmehallen

Se den her: Min far er min motivationsmaskine under træningen – nu kan han blive din!

mentale helbred, vaner, kvinders vaner, dårlige, pinlige, sjove, unik, normal, underlig,
Dit liv behøver ikke være en slankekur. Lær at holde af dig selv, og husk, at der også er plads til (de usunde) og gode ting i livet. (Foto: All Over)

2: Spis grønt, og pas på dine tarme

De seneste år er forskningen og viden om tarmenes store betydning ikke bare for vores fysiske helbred, men også vores psykiske væltet frem.

Eksempelvis viser forskningen, at mennesker, der spiser mere frugt og grønt har færre forekomster af depression end mennesker, der spiser mindre frugt og grønt. Så vær god ved dine tarme, spis masser af grove grøntsager, så sørger din mave for, at du kommer i bedre humør.

Læs mere: Tarmene har afgørende betydning for din sundhed

Se mere: Quinoa: Superkornet, der redder klimaet og din sultne mave

Læs også: Derfor er nødder så meget dyrere i Danmark

Se også: Sådan styrer du uden om forarbejdet mad og får “rene” måltider

Har du set: Hvad er anti-inflammatorisk kost?

mentale helbred, mad, clean eating, råvarer, ren mad, ren, mad, sundhed, kost, grøntsager, kød, smør, kål, kofoed,
Grøntsager er gode for dit humør, så spis en masse af dem. (Foto: Pexels)

3: Meld dig til noget

Dårlig kost, ingen motion, rygning og druk kan føre til en tidlig død, men vidste du, at social isolation faktisk også kan tage livet af dig?

Nye venskaber og bekendtskaber forebedrer dit mentale helbred, og det at være en del af flere forskellige sociale grupper hjælper med at reducere stress og reducerer mentale helbredsudfordringer såsom depression og angst. Så find ud af, hvad der gør dig glad, hvad enten det er at spille spil, gå med hunden eller lægge perler, og find en gruppe, hvor du kan melde dig ind og møde ligesindede.

Læs mere: Vi er vilde med brætspil: Disse spil skal du prøve med vennerne

Se mere: Malebøger til voksne er kommet for at blive

Læs også: Wakeboarding, SUP-surfing … Kvinder rider bølgerne som aldrig før

Se også: Klumme: Hvorfor bliver kvindelige fodboldspillere ikke taget seriøst?

Kulturtilbud sup, mentale helbred
Meld dig ind i en klub eller en gruppe, og mød nye mennesker. (Foto: Polfoto)

4: Bevæg dig

Det kommer nok ikke som en overraskelse for dig, at rådet om at bevæge dig er med på denne liste, men det er der altså en god grund til. Motion og bevægelse er nemlig en af de mest effektive måder at reducere stress og angst og forbedre dine seksuelle evner og lyst, som forbedrer din mentale kunnen.

Det er fuldstændig ligegyldigt, om du går en tur eller løber et marathon, for enhver form for bevægelse er god for dig. Gør noget, du kan lide at lave, så er chancen for at du holder fast i det meget større. Du kan jo eventuelt vælge at kombinere med det med det tredje råd og melde dig ind i sportsklub. Så møder du også nye mennesker.

Læs mere: Derfor er 10.000 skridt det magiske motionstal

Se mere: Vi tester alternativ motion: Hvad er aerial hoops?

Læs også: Vi tester alternativ motion: Kan kitesurfing være din nye sommermotion?

Se også: Vi tester alternativ motion: Er poledance en effektiv sportsgren?

Har du set: Fed og flad numse? Derfor dør din røv af at sidde på en kontorstol

Læs mere: Tanker under træning: Stadier, du går igennem, når du hader at træne

HelseMatilde: Kvinder skriver til mig, at de hader mig

mentale helbred, gå, gang, skridt, 10.000 skridt, motion, træning, fitness, vægttab, kredsløb, hormoner, knogler, diabetes, cancer, demens, psykisk sygdom, sind, kroppen, kvindekroppen
Bevægelse er godt for det mentale helbred. Gå en tur med hunden. Hvis ikke du har en, så lån din nabos. Spørg om lov først. (Foto: All Over)

5: Sluk skærmene

Tænker du egentlig over, hvor meget tid du bruger på at glo på en skærm? Smartphones, tablets, fjernsyn og computere … vi er omgivet af skærme hele dagen, og de er de rene tidsrøvere, men værst af alt, så er megen tid på skærme koblet til forøgede chancer for depression, dårligt selvbillede og dårlig søvn.

Du behøver ikke slukke for skærmene permanent, men eventuelt tænke over, hvor meget tid af dit liv du vil bruge på at kigge på en skærm. Skærme skal være en del af livet, men ikke hele livet.

Læs mere: Sover du godt? Det gør mange danskere ikke

Se mere: Kronik: Sådan hænger kropshad og Instagram sammen

Læs også: Digital detox: Sådan bliver du mindre skærmafhængig

Se også: Klumme: Nu ved jeg, at det er okay at være alene

Har du set: BBC har udgivet 40 timers fantastiske naturfilm – gratis

mentale helbred, girltalk, girltalk.dk, girl talk, piger, kvinder, unge kvinder, sind, mental sundhed, psyke, angst depression, stress, ensomhed, hjælp ung, ungdom, spørgsmål rådgivning, chat, ser du godt ud?, anna bjerre, direktør, stifter, psykolog, sociale medier, selvværd, selvtillid, forventninger, pres, præstation, performance, danske,
Sluk for din smartphone, og tag lidt tid væk fra skærmen. (Foto: All Over)

6: Søg hjælp, hvis du har brug for det

De fem forrige råd er gode måder at forbedre dit mentale helbred på, men nogle gange er de ikke nok. Problemer med det mentale helbred er nemme at gemme, for du kan ikke se dem på samme måde, som du kan se, at der er en, der har brækket armen.

Vi kan alle have perioder af livet, hvor vi er gladere, har mere overskud og har det bedre end andre. Det er helt okay at være ked af det, træt og demotiveret af og til, men står det på i en længere periode, kan det være en god ide at bede om hjælp hos en ven, dine forældre, din læge eller en anden person, som du stoler på.

Læs mere: Sur og trist? Fortvivl ikke, negative følelser er gode for dig

Se mere: 7 ting, der vækker hjernens glade hormoner

Se filmen: Embrace viser, hvor skøre og skadelige idealer om kroppen er

Læs også: Negative tanker påvirker din hjerne og dit helbred

Se også: Alarmerende stigning i antallet af stressede studerende

Har du set: Caroline Thorsfelt blev udsat for psykisk vold: Jeg var hans marionetdukke

mentale helbred, læge, konsultation, skedesvamp, svamp, skede, infektion, årsag, behandling
Har du brug for hjælp? Det er okay at have udfordringer med dit mentale helbred. Du behøver ikke klare det alene, spørg om hjælp. (Foto: All Over)

· Mere fra samme kategori ·