Læs også:

Close
regnbue, regnbuekage, pandekage, pandekager, hyldeblomstkupler, hyldeblomst, vaniljekupler, vanilje, husblas, fløde, chokolade, kagecreme, creme, pastafarve, madfarve, farve, kage, lagkage, pandekage, dessert, nytår, jul, mad, kost, opskrift, sølv, glimmer, pride, lgbtqia+,

MY DAILY SPACES kageblogger: Derfor spiser jeg antiinflammatorisk kost

Sundhed  | 

Overvejer du at spise antiinflammatorisk kost? Det gør vores kageblogger, Nanna – også selv om hun bager kager. Efter flere år med ubehag, oppustet mave og halsbrand besluttede hun sig for at teste kosten af, og nu deler hun sine erfaringer

Det kan godt være, at jeg bager rigtig mange kager og ofte står til albuerne i sukker, mel og smør, men til dagligt holder jeg mig langt fra de ting, for jeg spiser nemlig en antiinflammatorisk kost.

Kost har altid været noget sjovt noget for mig. Som barn havde jeg meget svært ved at tage på, og ligegyldigt, hvor meget jeg end proppede i hovedet, skete der ikke rigtig noget på vægten. Teenageårene og hormoner gjorde heller ikke rigtig noget ved mit vægtøgningsproblem, og da jeg startede i 1. g i gymnasiet vejede jeg 45 kilo.

Men ligesom nærmest alle andre i gymnasiet var jeg til en masse fester, der som regel fulgtes ad med en masse alkohol, der gav en masse tømmermænd, som jeg spiste en masse junkfood for at slippe af med. Træning var heller ikke det, der stod højest på min liste over ting, jeg skulle bruge min tid på.

Da jeg nåede slutningen af gymnasiet og stod med min fine hue og havde ligget i sprit i en uge for at fejre den, kom jeg tilbage til virkeligheden. Jeg havde endelig taget på. 13 kilo for at være helt præcist.

Den højere vægt var ikke et problem for mig, jeg var langt fra overvægtig, og kiloerne havde fordelt sig fint, men jeg var træt, og min krop var udkørt efter tre år med ingen motion, dårlig mad, for lidt søvn og for meget alkohol. Så jeg besluttede mig for at rense ud i min krop og komme tilbage til en sund livsstil.

regnbue, regnbuekage, pandekage, pandekager, hyldeblomstkupler, hyldeblomst, vaniljekupler, vanilje, husblas, fløde, chokolade, kagecreme, creme, pastafarve, madfarve, farve, kage, lagkage, pandekage, dessert, nytår, jul, mad, kost, opskrift, sølv, glimmer, pride, lgbtqia+,
Vores kageskribent Nanna Falkenberg er vild med kager, men spiser faktisk ret sukkerfrit det meste af tiden gennem antiinflammatorisk kost. (Foto: Benedikte Brix)

Læs også: Hvad er anti-inflammatorisk kost?

Tog en kold tyrker

Jeg tænkte, at jeg måtte gøre noget og startede ret hårdt ud med den meget omtalte C9-kur. Det var langt fra den sundeste og bedste måde at gøre det på, men jeg skulle starte et sted. C9-kuren varer i ni dage, hvor du følger en meget striks plan over, hvad du må spise og ikke spise.

Egentlig er de første to dage ren detox, og de er ikke rare, for du er træt og gnaven, har hovedpine, og kroppen skriger på sukker. Men da jeg havde overlevet de første par dage, havde jeg det virkelig godt. Jeg fik energi og begyndte derfor også at træne. Jeg tabte mig også, men efter nogle uger lagde jeg mærke til, at jeg hele tiden var træt. 

En dag nævnte jeg det for min søster, der spurgte til min kost. Vi kom frem til, at jeg spise knap 1.200 kalorier om dagen, som i forvejen ikke er ret meget mad. Derudover trænede jeg meget og forbrændte en masse energi, så reelt fik jeg måske kun 600 kalorier om dagen. Det vil sige, at jeg sultede mig selv.

Det var slet ikke mit mål. Jeg gik straks tilbage til en gennemsnitlig kost, og trætheden forsvandt, men min mæthedsfølelse forsvandt også, og ligegyldigt, hvor meget jeg spiste, var jeg stadig sulten.

Hvidkål i anti-intiflammatorisk kost
Selv om du spiser sundt, skal du huske at få nok næring, så kroppen er tanket ordentligt op. (Foto: All Over)

Se mere: Test af detox: Stefanie var på juicekur i 6 dage – her er dommen

Halsbrand førte til fornyet kost

Da jeg begyndte at spise fedt, brød og sukkerholdige ting igen, fik jeg godt nok mere energi, men til gengæld fik jeg et andet problem: Halsbrand. Hvis du ikke har prøvet det, kan jeg fortælle, at det er en meget ubehagelig brændende fornemmelse, der går ned gennem spiserøret og ned til maven. Det gør ondt, du har kvalme, bliver træt og føler dig måske også meget mæt, fordi det gør så ondt. 

Jeg forstod ikke, hvorfor det pludselig kom. Jeg var til utallige undersøgelser, og lægerne fandt ingenting. Til sidst var der en, der foreslog, at jeg gik til homøopat. Jeg havde været hos en som barn og tog fat i ham igen. Han havde stadig min journal liggende, og vi kunne læse os frem til, at de problemer, jeg havde med min krop og kosten i dag, faktisk også var der, da jeg barn. Vi havde en lang snak, og han bad mig om at udelukke alt det mad, der var dårligt for min krop.

julie zangenberg thai-frikadeller
Der findes en masse sunde alternativer til din ynglingsmad. (Foto: Julie Zangenberg)

Se også: Regnbuekage med pandekager, vaniljecreme og appelsinmarmelade

Kan sellerijuice kurere halsbrand?

Der var ikke noget hokus pokus i det, homøopaten anbefalede mig at spise. I starten skulle jeg holde mig fra oksekød og svinekød, mælkeprodukter, alkohol, sukker og hvedeprodukter. Til gengæld skulle jeg spise fisk, kylling, nødder, sund fedt, bær og en masse grøntsager – altså en antiinflammatorisk kost. Han smed så også lige på bordet, at jeg skulle drikke friskpresset sellerijuice hver morgen.

Jeg tænkte, at det var helt godnat, at jeg havde betalt så mange penge for at få at vide, at jeg skulle drikke sellerijuice om morgenen, og så ville min halsbrand og oppustethed gå over. Men nu var jeg kommet så langt, så kunne jeg lige så godt prøve det af. Og ja. Det virkede.

Min sult stabiliserede sig ret hurtigt, og jeg føler mig mæt på en god måde. Min vægt har stabiliseret sig og ramt det, den skal, og bedst af alt har jeg ikke halsbrand længere og er sjældent oppustet. Jeg blev forundret over, at der ikke skulle andet til, når jeg havde gået og fyldt mig med al mulig medicin i to år for at få det til at stoppe.

antiinflammatorisk kost, juice, mad, kost, diæt, sundhed, krop, sind, energi, næring, mad,
Juice i alle regnbuens farver er et lækkert indslag i en antiinflammatorisk kost. (Foto: Privat)

DIY: Opskrifter på hjemmelavet saft, shots, snaps og andre hjemmedyrked

En typisk dag på antiinflammatorisk kost

Jeg følger stadig den kostplan, homøopaten gav mig, men jeg har tilpasset den, så den giver mening for mig. Jeg har et studie og et hårdt arbejde ved siden af, som gør, at jeg nogle gange har brug for lidt ekstra krudt. Jeg har også perioder, hvor jeg ikke lever efter min plan, enten fordi jeg ikke gider eller ved højtider – og så har jeg det også sådan, at der skal være plads til at spise en burger og drikke en cola. Alt med måde.

Når jeg følger den antiinflammatoriske kost, ser min mad typisk sådan her ud: 

HVER MORGEN drikker jeg en kvart liter juice lavet på bladselleri, ingefær, appelsin, gulerødder og en citron. Det er ikke nogen drøm at drikke, men for mig, som ikke spiser morgenmad, er det et godt alternativ.

Så spiser jeg ofte et lille mellemmåltid, når jeg kommer i skole. Det består som regel af bananpandekager med hakkede mandler, frysetørrede hindbær og kokos. Det kan også bare være noget frugt eller grønt.

Min frokost består gerne af en form for lyst kød, eksempelvis kyllingefrikadeller med chiafrø og en avokado, tomater og nogle gulerødder eller hakket kål. Det kan også være noget kødpålæg, som jeg spiser med en masse grøntsager til. Jeg læser heldigvis på et studie, hvor kantinen er god til at lave mange salater med en masse god næring i, og der findes mange sunde frokostalternativer i butikkerne, hvis du ikke er så god til at lave madpakke. 

Til aftensmad er jeg rigtig glad for at spise pasta lavet på bønner, eller også spiser jeg linser, perlebyg, brune ris og hakket blomkål. Til aftensmad går jeg ikke så meget op i, hvilken slags kød jeg får til, og så er der som regel også altid salat til.

antiinflammatorisk kost, juice, mad, kost, diæt, sundhed, krop, sind, energi, næring, mad,
Nanna juicer til flere dage og opbevarer det i glasflasker, der er blevet steriliseret med kogende vand. (Foto: Privat)

Se her: Citronmuffins med marcipan og hindbær

Antiinflammatorisk kost er ikke raketvidenskab

Antiinflammatorisk kost er langt hen ad vejen den kost, vi godt ved er god for os: Madvarer uden for meget forbehandling, som er så naturligt som muligt. Det er fisk, grøntsager, frugt, kød, sund fedt (som er i nødder og avokado) og grove kulhydrater som rugbrød.

Jeg går rigtig meget ind for, at du spiser, som du vil, og at du nemt kan tilpasse din kost og finde nogle nemme alternativer. Det er de færreste mennesker, der kan overskue at lave de helt store Michelin-måltider hver dag, når de også skal passe studier, job og samtidig forsøge at have et nogenlunde godt socialt liv. Sådan har jeg det i hvert fald.

Jeg bruger ikke alle mulige opskrifter, som kræver en milliard ting, og som koster en formue at lave. Jeg bruger det, jeg har i køkkenet, og så varierer jeg så meget som muligt. Jeg laver tit mad til flere dage, så jeg kan hive kyllingedeller eller rester fra aftensmaden op af fryseren og varme. 

Hvis jeg virkelig har brug for noget sødt eller bare noget, jeg kan spise, når jeg er ved at gå sukkerkold om eftermiddagen, så spiser jeg mørk chokolade over 70 procent. Det stiller sukkertrangen, og den store chokoladetæthed giver også en mæthed.

For mig handler det bare om at gøre, hvad der er bedst for min krop og lytte til den. Dyrk noget motion, og find en kost, der virker for dig, og tilpas den til dit liv. Det skal jo også være sjovt at være til. Der er ikke så meget hokus pokus i det.

Opskrift: Gulerodsmuffins med squash

mad, clean eating, råvarer, ren mad, ren, mad, sundhed, kost, grøntsager, kød, smør, kål, kofoed,
Fyld din tallerken med grove grøntsager, frugt, fisk og kylling, så er du allerede godt på vej til en antiinflammatorisk kost. (Foto: Pexels)

· Mere fra samme kategori ·