Læs også:

Close
anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar, the body shop, etik, bæredygtighed, velgørenhed, biodiversitet, natur, miljø, skønhed, skønhedsprodukter, creme, arbejde, rettigheder, ligestilling, fattig, husly, økonomi, penge, arbejde, gennemsigtighed, enrich not exploit, marianne gulløv, anita roddick,

14 bæredygtige mål skal gøre The Body Shop til verdens mest etiske virksomhed

Annonce  | 

Tænk, hvis du kunne købe lækre skønhedsprodukter og samtidig være med til at passe på miljøet, mennesker og dyr? Det kan du faktisk hos The Body Shop, der vil være verdens mest etiske globale virksomhed. Hver gang du svinger dankortet, støtter du mærkets bæredygtige arbejde

Det kan godt være, at du kan huske, at du vist nok engang har hørt noget med, at The Body Shop ikke tester på dyr og er gode ved miljøet, men ved du egentlig, hvilket stort arbejde firmaet gør for mennesker, dyr og naturen? Og er du klar over, at du kan hjælpe dem med deres gode arbejde, når du handler hos dem?

I 2016 fyldte The Body Shop 40 år, og i den forbindelse lancerede de et nyt manifest. Det hedder Enrich Not Exploid og er bygget på tre grundsøjler: Mennesker, produkter og vores jord. Under hver søjle har The Body Shop givet sig selv en række mål, som skal hjælpe dem med at fortsætte deres godgørende og bæredygtige arbejde rundt om i verden.

I alt har de sat sig 14 mål, nogle af dem er meget store, andre er mindre, men de skal alle være opfyldt i 2020. Som kunde er du med til at støtte The Body Shops forskellige projekter, og dermed har dine shoppingvaner og indkøb direkte positive påvirkninger på vores jord.

– Det er vigtigt for os at gøre en forskel for mennesker, dyr og miljøet, og vi er ikke bange for at tage fat i emner, der er tabu. Det er den måde, vi kan være med til at gøre en forskel, fortæller PR og kommunikationschef for The Body Shop Danmark, Marianne Gulløv.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar, the body shop, etik, bæredygtighed, velgørenhed, biodiversitet, natur, miljø, skønhed, skønhedsprodukter, creme, arbejde, rettigheder, ligestilling, fattig, husly, økonomi, penge, arbejde, gennemsigtighed, enrich not exploit, marianne gulløv, anita roddick,
14 bæredygtige mål skal gøre The Body Shop til verdens mest etiske virksomhed. (Foto: The Body Shop)

Se også: Jeg testede Aloe-serien fra The Body Shop for at se, om jeg stadig er allergisk

Løfter mennesker og samfund op

Den første søjle i Enrich Not Exploit handler om mennesker. The Body Shop har fire mål, der handler om at øge deres Community Trade, hjælpe deres producenter og de samfund, de er en del af, få 40.000 mennesker i arbejde over hele verden, dele ud af deres viden, så andre kan drage nytte af den, og endelig skal The Body Shop engagere otte millioner i Enrich Not Exploit-kampagnen.

– I 1992 var Anita Roddick i Ghana, hvor hun ville have lokale bønder til at samle sheanødder ind til vores sheabutter. Hun var i en landsby langt ude i provinsen, og på det tidspunkt måtte landsbyens kvinder ikke tale med fremmede, de måtte ikke forsamles, uden der var en mand til stede, alle beslutninger skulle gå igennem høvdingen, og pigerne måtte ikke gå i skole. Til gengæld måtte kvinderne og pigerne allernådigst samle sheanødder, hvis ikke det forstyrrede resten af deres gøremål, fortæller Marianne Gulløv.

The Body Shop indgik en aftale med landsbyen om, at kvinderne indsamlede alle de sheanødder, de kunne og afleverede dem et fælles sted.

– Samarbejdet gjorde, at kvinderne gennem årene er gået fra at være uden betydning og uden rettigheder og ligestilling til at nyde respekt i samfundet, tjene penge til deres familier, kan sende deres piger i skole og være med til at gøre sig gældende i landsbyen, siger Marianne Gulløv.

Netop det med at hjælpe sårbare og marginaliserede mennesker med at få et job kan være med til at forandre deres fremtid. For et arbejde hjælper mennesker med at tage kontrol over deres liv, så de kan sørge for deres familier, og sikre mad, husly, uddannelse og sundhed. Det er lige netop det, Community Trade handler om, forklarer Marianne Gulløv.

Det vi gennem Community Trade-aftaler er, at vi hjælper bønderne og producenterne i gang med at eksportere. Vores opstart er altid den samme, hvor bønderne får en fair pris for deres produkter og så får lokalsamfundet en ting, der hjælper alle. Det kan være en brønd, et hospital, en dyreklinik, teknikker til farming – alt, hvad det enkelte samfund kan have brug for. Vi går kun ind, når vi kan se, at vi kan skabe et stabilt samarbejde, og selv om vi hjælper dem i gang, må bønderne også gerne have andre kunder også, for at få dem ud på verdensmarkedet, er et af formålene med samarbejdet.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar, the body shop, etik, bæredygtighed, velgørenhed, biodiversitet, natur, miljø, skønhed, skønhedsprodukter, creme, arbejde, rettigheder, ligestilling, fattig, husly, økonomi, penge, arbejde, gennemsigtighed, enrich not exploit, marianne gulløv, anita roddick,
Shea-serien har hjulpet kvinder i Ghana med at blive ligestillet, få rettigheder og få piger i uddannelse. (Foto: The Body Shop)

Se også: Stort interview med Irina the Diva: Jeg har knoklet for alt, jeg har opnået

Produkterne skal berige, ikke udnytte

Den anden søjle, som Enrich Not Exploit står på, er produkter. Her vil The Body Shop beskytte 10.000 hektarer skov og levesteder samt sikre, at 100 procent af alle produkter kan spores og er bæredygtige. Mærket vil informere om indholdet i deres produkter samt fremstilling og bæredygtighed.

Det vil reducere de miljømæssige fodaftryk på alle produkter år for år, og så skal der skabes en innovationslinje, som udvikler og leverer ingredienser fra biodiverse hotspots – et område eller en region, med store mængder forskelligtdyre- og planteliv, som er i fare for at blive ødelagt af skovhugst og krybskytteri.

Som led i dette mål, har The Body Shop 100 procent gennemsigtighed med ingredienserne i deres produkter, så mærket kan måle, om det har en positiv effekt på vores jord og på os væsener, der bor på den. Derudover er samtlige medarbejdere i organisationen sat grundigt ind i de forskellige sager, som The Body Shop arbejder for.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar, the body shop, etik, bæredygtighed, velgørenhed, biodiversitet, natur, miljø, skønhed, skønhedsprodukter, creme, arbejde, rettigheder, ligestilling, fattig, husly, økonomi, penge, arbejde, gennemsigtighed, enrich not exploit, marianne gulløv, anita roddick,
The Body Shop arbejder både med Community Trade og mod moderne slavehandel. (Foto: The Body Shop)

Se mere: Hyldest til en klassiker: Body Butter fylder 25 år

Det vil sige, at alle fra direktøren til butiksassistenten ved, hvor produkterne kommer fra, hvilke kampagner The Body Shop kører lige nu, og hvordan det går med de langsigtede mål.

– Du tror bare, at du skal ind og have en læbestift, men du støtter også noget, når du køber vores produkter. Vores medarbejdere bliver hurtigt engagerede og involverede, og vi kan se, at de brænder for at fortælle om alle de gode ting, deres arbejdsplads støtter, fortæller Marianne Gulløv.

Det er ikke kun The Body Shops mærkesager, som de ansatte får lov at brænde for.

– Hvert år får du som fuldtidsmedarbejder fem dage med løn, hvor du kan arbejde frivilligt på en velgørende, lokal sag, som du brænder for. Vi har blandt andet være ude at give makeovers på et kvindekrisecenter og at male og samle skrald på strandene. Det giver en følelse af samhørighed, er med til at styrke de forskellige teams og giver os alle en stor stolthed over at arbejde hos The Body Shop, forklarer Marianne Gulløv.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar, the body shop, etik, bæredygtighed, velgørenhed, biodiversitet, natur, miljø, skønhed, skønhedsprodukter, creme, arbejde, rettigheder, ligestilling, fattig, husly, økonomi, penge, arbejde, gennemsigtighed, enrich not exploit, marianne gulløv, anita roddick,
Alle medarbejdere i The Body Shop får fem dage om året, hvor de får løn imens de udfører velgørende arbejde, der hjælper vores jord, mennesker og dyr i deres lokalmiljøer. (Foto: Pexels)

Mød Anita Roddick: Iværksætteren med en social samvittighed

Pas på vores jord og lidt orangutang-dating

Den tredje, sidste, men absolut lige så vigtige søjle, som Enrich Not Exploit står på, er den for vores jord. Her stiller The Body Shop flest krav til sig selv.

De vigtigste og nogle af de største mål er, at der skal bygges biobroer til dyr, samt beskyttes og genetableres 75 millioner kvadratmeter skov og levesteder.

– Vi skal genplante 75 millioner kvadratmeter regnskov inden 2020. Det er et areal, der svarer til Manhattan. Lige nu er vi oppe på 20 millioner kvadratmeter, og derudover skal vi lave 10 biobroer mere inden 2020, fortæller Marianne Gulløv.

Hun uddyber:

– Vi har også kaldt biobroer for “orangutang-dating”. Når du har to stykker skov, der er blevet adskilt af skovhugst, nye vejanlæg eller andet, så risikerer du at adskille arter og flokke. Når du isolerer dem, så får dyrene sværere ved at overleve, fordi de ikke kan styrke deres dna gennem formering, for de har simpelthen ikke adgang til hinanden. Når vi genplanter skov og laver biobroer, så kan orangutangerne og alle de øvrige dyr mødes.

Derudover arbejder The Body Shop med at reducere de miljømæssige aftryk i butiksindretning, reducering af energiforbruget med 10 procent i alle kædens butikker samt levere strøm gennem CO2-neutral- og vedvarende energi, udvikling af nye pakkeløsninger og 70 procent af produktindpakningen må ikke indeholde fossile brændstoffer.

For at være sikre på, at de 14 krav opfyldes, og hvor langt mærket er i forhold til at nå målene, får The Body Shop lavet en rapport over de forskellige indsatser.

– Vi ser på alle vores mål, aftryk, påvirkninger, produktioner, Community Trades og får så lavet en rapport over vores resultater og delmål. Uvildige ngo’er tjekker os og kommer både på anmeldte og uanmeldte besøg hos os og leverandørerne, fortæller Marianne Gulløv.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick, grundlæggeren af The Body Shop, mente, at virksomheder kunne bruge deres magt og penge til at gøre gode ting. Her er hun til en demonstration mod dyreforsøg i 1992. (Foto: All Over)

Fik du denne med? Her er de nepalesiske kvinder, der upcycler dine gaveæsker

Ny ejer, samme mission

Efter 11 års ejerskab solgte L’Oreal The Body Shop til det brasilianske firma Natura i 2017. Selv om The Body Shop har haft en fin tid hos L’Oreal, er det ifølge Marianne Gulløv glædeligt, at The Body Shop skifter over til den bæredygtige brasilianske virksomhed.

– Vi er kommet hjem til værdierne. Natura blev startet i 1969 af to mænd, som stadig er i firmaet i dag. De kendte Anita Roddick, havde og har stadig stor respekt for hendes arbejde. De har fulgt godt med i det arbejde, vi gør i The Body Shop, og gjorde selv noget tilsvarende på den anden side af jorden, siger PR og kommunikationschefen og uddyber:

– Værdimæssigt ligger vi på en lige linje. I 2004 blev Natura B-corp-certificeret. Det betyder, at virksomheden er bæredygtig 360 grader rundt fra produktion til medarbejdere alle steder, hvor den som virksomhed og de ansatte som mennesker kan sætte et aftryk. Det er noget, som passer med vores mål om at blive verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed i 2020.

Natura ejer også det australske mærke Aesop, der også arbejder med bæredygtige produkter.

– På den måde bliver vi en helt ny etisk spiller, hvor vi som koncern med tre ben kan gøre meget mere, end vi kunne gøre som enkelte virksomheder.

aloe vera, aloe, aloe-serien, the body shop, tbs, hud, allergi, reaktion, sensitiv, hudpleje, skønhed, creme, toner, renseskum, bodybutter, community trade, mexico, allergisk, allergi, test
Som forbruger er du med til at støtte The Body Shops mange forskellige former for velgørende arbejde, samtidigt med at du kan glæde dig over deres lækre og effektive produkter. (Foto: The Body Shop)

· Mere fra samme kategori ·