Læs også:

Close
havredrik, havremælk, mælk, naturlig, forbehandlet, produceret, kaffe, sociale medier, instagram, trend, landbrug og fødevarer, forbrugersociolog, nina preus, mad, sundhed, danmark, trends, kaffe, latte, hashtag, oat milk, havremælk, havredrik, mælk, næringstoffer, næring, komælk, protein, kulhydrat, mineraler, vitaminer, sundhed, kost, kroppen, mad, diæt, laktoseintolerant, mælkeallergiker, mælkeerstatning, mælkealternativ, altomkostdk, fødevarestyrelsen, miljø- og fødevareministeriet, råd, vejledning, sojadrik, risdrik, havredrik, havremælk

Havredrik: Derfor er dit insta-feed fyldt med den nye “mælk”

Nyheder  | 

Havredrik er det nye sorte inden for alternativer til mælk, og enhver instagrammer med respekt for sig selv har postet mindst ét billede med #havremælk eller #oatmilk. Hvorfor? Få svarene her

I skrivende stund er der mere end 59.000 hits, hvis du søger på #oatmilk og #havremælk på Instagram. Søger du efter #oatmilklatte får du mere end 1.200 hits. Går du på café, vil du nok også bemærke, at udvalget af mælke-alternativer er udvidet med havredrik, og søger du “havremælk” på Google vælter det frem med madblogs, hvor du kan finde opskriften på drikken.

Hvorfor er den råhvide drik pludselig DEN ting, du skal komme i din latte i stedet for mælk? Det spørgsmål har vi stillet en forbrugersociolog.

havredrik, havremælk, mælk, naturlig, forbehandlet, produceret, kaffe, sociale medier, instagram, trend, landbrug og fødevarer, forbrugersociolog, nina preus, mad, sundhed, danmark, trends, kaffe, latte, hashtag, oat milk,
Vrimler dit insta-feed også med havredrik? (Foto: Pexels)

– Vi ser et sandt boom inden for produktlanceringer, der er ’”fri” for alt muligt, som forbrugerne mistænker for at være forkert eller usundt. Det kan være konserveringsmidler, laktose, gluten, nødder, æg, e-numre. Alt muligt. Det kan virke paradoksalt, for dét, som forbrugerne oplever som sundt, kan i praksis være mere forarbejdet og dermed mindre naturligt, siger Nina Preus, forbrugersociologi ved Landbrug og Fødevarer.

Hun uddyber:

– Et eksempel er laktosefri mælk, som også købes af folk, der ikke er laktoseintolerante. Reelt er det mere forarbejdet, fordi mælk naturligt indeholder laktose, men nogle opfatter den laktosefri mælk som sundere. Et andet eksempel er havredrikken, der kan holde sig virkelig lang tid på hylden. Er den sundere end andre typer drikkevarer, som eksempelvis kun kan holde sig en uge på køl?

Mange madbloggere har lavet indlæg og videoer om drikken:

Se også: Tror du, at rodfrugtchips er sunde? Så kan du godt tro om igen

Stor uenighed om sundhed

Forbrugersociologen forklarer, at sundhed er en megatrend – ikke kun i Danmark, men i hele verden.

– “Alle” vil gerne leve sundt. Gerne sundere, end de gør i dag – sundhed bliver dermed “obligatorisk” ved mad og drikke. Selv nydelsesmad som kage skal “sundes op” med dadler og bær i stedet for sukker, mørk chokolade i stedet for lys og så videre, fortæller Nina Preus.

Samtidig ser hun en dyb uenighed blandt forbrugerne om, hvad sund mad og drikke så egentlig er.

– Vores undersøgelser viser, at danskerne generelt er uenige og i tvivl om sundheden. Der er mange kategorier, hvor der er dyb uenighed om, hvorvidt denne madvare bidrager til sundhed eller ej, og tvivlen er baseret på en myriade af information fra forskellige tilgængelige kilder – primært internettet – som kan være af mere eller mindre videnskabelig karakter, forklarer Nina Preus.

Læs mere: Aktivt kul trender på Insta: Stopper medicins virkning og er ikke “sundt”

Interessen stiger for “naturlig” mad

Nina Preus fortæller, at en trend, der vokser i Danmark, er, at maden skal være naturlig og så lidt forarbejdet som muligt. Er det frisklavet og produceret lokalt, er det også godt, men samtidig er der så også en voksende bevidsthed om alt det, som maden helst ikke skal indeholde, forklarer forbrugersociologen:

– Det er en trend, der især har vokset sig stor i USA, hvor man gerne må sige, at et produkt er fri for noget, som det aldrig har indeholdt. Det sker af hensyn til allergikere, som skal kunne være trygge, når de handler ind. Derfor ser man også, at de har glutenfri bacon eller æg, hvilket jo i en dansk kontekst kan virke lidt skørt, siger Nina Preus og uddyber:

havredrik, havremælk, mælk, naturlig, forbehandlet, produceret, kaffe, sociale medier, instagram, trend, landbrug og fødevarer, forbrugersociolog, nina preus, mad, sundhed, danmark, trends, kaffe, latte, hashtag, oat milk,
Havre er (sjovt nok) den bærende ingrediens i havremælk. (Foto: Pexels)

– Så sker der bare noget hos helt almindelige mennesker, hvor de bliver i tvivl, om der mon så er gluten i det andet bacon – man ved jo aldrig! Så må man hellere vælge den glutenfrie, så man er på den sikre side. Derfor er der et marked i at lancere produkter, der er fri for alt muligt, båret frem af regioner som USA, hvor lovgivningen er helt anderledes, end den er herhjemme.

Forbrugersociologen mener, at det er en spændende, men også udfordrende trend:

– Den rummer mange muligheder for forskellige produkter – eksempelvis havredrik – men kan også give udfordringer for kategorier, som indeholder en masse naturlige ting, som mennesker har spist i lang tid uden problemer, men der pludselig bliver sået tvivl og usikkerhed om.

Se også: Blærebetændelse: Myter og fakta om kulde, tranebærjuice og sexbakterier

havredrik, havremælk, mælk, naturlig, forbehandlet, produceret, kaffe, sociale medier, instagram, trend, landbrug og fødevarer, forbrugersociolog, nina preus, mad, sundhed, danmark, trends, kaffe, latte, hashtag, oat milk,
Pænt ser det ud på sociale medier. (Foto: Pexels)

· Mere fra samme kategori ·