Læs også:

Close
anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar

Mød Anita Roddick: Iværksætteren med en social samvittighed

Annonce  | 

Læs om kvinden, der brugte sit overskud på velgørenhed i stedet for PR og forandrede verden med sin tro på, at firmaer kan hjælpe andre: Anita Roddick skabte The Body Shop, opfandt CSR og ændrede livet for tusinder af mennesker

– Hvis du tror, du er for lille til at gøre en forskel, så prøv at gå i seng med en myg. Ordene tilhører Anita Roddick: Dyreaktivist, miljøforkæmper og grundlægger af The Body Shop.

Da Roddick åbnede sin første butik i 1976, var det ikke for at blive rig. Hun ville skabe et kosmetikfirma, der brugte naturlige produkter og engagerede kunderne gennem aktivisme og omtanke for miljøet og dyrene.

CSR står for corporate social responsibility og går ud på, at virksomheder har et ansvar for verden omkring dem.
Med årene blev The Body Shop et verdensomspændende firma, en forkæmper for miljøbevarelse, dyrebeskyttelse og hjælp til mennesker i nød. Alt sammen takket være Anita Roddicks idé om, at virksomheder skulle bruge deres indflydelse og deres penge på at hjælpe andre.
– Det siges, at Anita Roddick opfandt CSR. Det med at gøre noget godt for andre, som mange virksomheder fokuserer på i dag, det har hun nemlig gjort lige fra starten, fortæller PR og kommunikationschef for The Body Shop Danmark, Marianne Gulløv.
– Anita Roddick mente, at firmaer har magten til at gøre godt. Det er derfor, The Body Shop er, som vi er, for de værdier, hun havde, er fundamentet for alt, hvad vi gør.
anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick forandrede virksomheder for evigt. (Foto: All Over)

Læs også: Hyldest til en klassiker: Body Butter fylder 25 år

Opdagelsesrejsende og entreprenør

Anitas familie var en af få italienske immigranter i Littlehampton i West Sussex, England. Anita blev født i 1942 med efternavnet Perella og som det tredje barn ud af en søskendeflok på fire. Hendes forældre pressede på for, at den unge kvinde blev skolelærer, men hendes rejselyst var for stor, og efter nogle korte stop i Paris og Geneve, tog hun en tur ned af det, der blev kaldt “Hippie-ruten”, som gik fra Europa gennem Østen og videre til Afrika.

Det var på disse rejser, de første frø til The Body Shop blev sået. Anita lagde nemlig mærke til, at de samme ingredienser, man brugte i køkkenet, blev brugt på kroppen i de lande, hun rejste til. Samtidig så hun den store fattigdom, der var rundt i verden.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anitas rejser som ung lagde fundamentet for ideen bag The Body Shop. Her er hun år senere med sin ene datter i Brasilien. (Foto: All Over)

Da hun kom tilbage til England, mødte hun Gordon Roddick, som hun giftede sig og fik to døtre med. Parret havde en bed and breakfast i mange år, indtil Gordon en dag meddelte, at han ville opfylde en livslang drøm om at rejse fra Buenos Aires til New York på hesteryg. En rejse, der ville tage to år. Parret solgte huset for at finansiere hans rejse.

– Anita og Gordon havde et meget afslappet forhold, og hun sagde, at han selvfølgelig skulle tage på den rejse. Gordon fortalte Anita, at hvis bare hun tjente 300 pund om ugen (cirka 2.500 kroner, red.), så skulle hun nok kunne sørge for sig selv og parrets to piger, mens han var væk, siger Marianne Gulløv.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita med sin mand, Gordon. (Foto: All Over)

Se også: Denne kvinde har alt sit skrald fra fire år i én lille glaskrukke

Startede i sin garage

Siden sine rejser havde Anita Roddick gået med tanken om at skabe en kosmetikvirksomhed, der brugte naturlige ingredienser til at lave produkter til kroppen. Da Gordon meddelte, at han ville rejse, besluttede Anita sig for, at hun ville åbne sin butik. Hun tog et lån, allierede sig med en lokal urtekræmmer, og i 1976 åbnede Anita Roddick den første The Body Shop i havnebyen Brighton.

– Butikken lå ved siden af en bedemandsforretning, og han var ikke så begejstret for, at hans nye nabo hed The Body Shop, siger Marianne Gulløv med et smil.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Den første The Body Shop lå i Brighton midt imellem to bedemandsforretninger. (Foto: All Over)

Til at begynde med blandede Anita Roddick selv ingredienserne i sit køkken og i sin garage. Hun havde 15 grundcremer (med hvert sit formål), og så kunne kunderne selv vælge, hvilken duft de ville have i. Det var billigere end at lave forskellige duftvarianter til hver eneste af de 15 cremer. Derudover fik kunderne rabat, hvis de tog deres produktflasker med og fik dem genopfyldt. Det var nemlig dyrt at producere nye flasker hele tiden.

– Butikken blev malet i den dybgrønne farve, som mange kender The Body Shops logo fra i dag, og mange tænker, at det skyldes de naturlige ingredienser og vores kamp for miljøet. Det var dog mere en praktisk løsning frem for et strategisk farvevalg: Den grønne farve var det eneste, der kunne dække fugtpletterne på væggen, fortæller Marianne Gulløv.

– Men den kom til at passe perfekt til vores værdier og The Body Shop, tilføjer hun.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita miksede selv sine cremer i den første butik, da hun åbnede i 1976. Her ses hun på lageret i 1985, hvor hun ikke længere lavede cremerne selv. (Foto: All Over)

Se også: Louise har fuldtidsjob og eget firma – sådan følger du DIN iværksætterdrøm

The Body Shop skulle bruges til noget

Anita Roddick havde i den grad fat i en god idé. Hendes fokus på naturlige og unikke ingredienser, stærke værdier og et effektivt personale gjorde The Body Shop til en succes. Inden for det første år åbnede The Body Shop butik nummer to. Gordon kom tilbage efter et års rejse, og der begyndte parret at sælge The Body Shop som franchises. I 1982 åbnede der to butikker om måneden.

Det var dog i høj grad også Anita Roddicks aktivisme og hendes mission, der skabte en hype omkring The Body Shop.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick til en demonstration mod nedbrændingen af regnskoven i Brasilien i 1989. (Foto: All Over)

– Det var en helt anden tid dengang. The Body Shop var måske en smule rabiate, vi stod i hvert fald helt uden for den normale skønhedsbranche. Anita Roddick var også en helt anden type. Hun er en af årsagerne til, at vi aldrig har haft et særligt stort marketingbudget, for hun var en mønsterbryder og meget aktivistisk, så hun kom i medierne hele tiden. Da hun endelig fik flere penge til markedsføring og PR, var det ikke nødvendigt.

I 1986 skabte The Body Shop sin egen afdeling for miljøprojekter. Den første store sag, Anita kastede sig over, var redning af hvalerne, hvor The Body Shop gik sammen med Greenpeace. Samme år startede virksomheden sit første Community Trade med et lille indisk firma, Teddy Export, der leverede små massageruller til fødderne.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick til en demonstration mod dyreforsøg i 1992. (Foto: All Over)

I 1989 kastede Anita Roddick og The Body Shop sig over dyreforsøg i kosmetikverdenen.

– Vi lavede underskriftsindsamlinger, protesterede mod det på alle mulige områder og fik også andre med. Kampagnen Against Animal Testing indsamlede fire millioner underskrifter, fortæller Marianne Gulløv.

– Det var den største underskriftsindsamling nogensinde på det tidspunkt, og det førte i 1998 til et britisk forbud mod test af kosmetiske produkter og ingredienser på dyr. I 2009 blev det forbudt i resten af EU, med virkning fra 2013.

Nu forsøger The Body Shop at få det afskaffet over hele verden.

– 80 procent af verdens lande tester stadig på dyr, og det er dyremishandling, gammeldags og langt mindre effektivt end kunstig hud og kunstig hornhinde, siger Marianne Gulløv og fortsætter:

– Hvis test på kunstig hud og hornhinde ikke er tilstrækkeligt, skal produktet eller ingrediensen alligevel testes på frivillige forsøgspersoner. Så dyreforsøg inden for kosmetikindustrien er helt overflødigt og modbydeligt.

I september 2018 vil The Body Shop overrække otte millioner underskrifter til FN og opfordre dem til at lave en FN-konvention, der forbyder dyresforsøg inden for kosmetik. Hvis du vil støtte den, så skriv under her.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick taler til en demonstration mod oliefirmaet Shells tilstedeværelse i Nigeria i 1995. (Foto: All Over)

Læs mere: Her er de nepalesiske kvinder, der upcycler dine gaveæsker

Entreprenør med omtanke

Allerede i 1990’erne var Anita Roddick Storbritanniens fjerderigeste kvinde. Hun modtog blandt andet en Order of the British Empire (OBE) i 1988 og blev slået til Dame (den kvindelige version af ridderordenen i England) i 2003.

På 30 år skabte hun en virksomhed, hvor det ikke kun handlede om profit, men også om, hvad man gjorde med den profit.

– Som forbruger har vi magten til at skabe forandringer. Vi kan stille spørgsmål ved udbud og produktion. Vi kan efterspørge nye eller anderledes produkter. Og vi kan bruge vores ultimative magt: At stemme med vores fødder og vores punge – enten ved at købe et produkt et andet sted eller ved slet ikke at købe det, skrev Anita Roddick i forordet til bogen The Green Consumer Guide, der udkom i 1988 – forbrugets årti.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick med sin OBE (britisk orden), som hun blev tildelt i 1988. (Foto: All Over)

Hun blev kritiseret for at sælge The Body Shop til L’Oreal i 2006, men fastholdt, at hun kunne være den trojanske hest, der ville få de store til at rette sig efter de små. Hun tjente 118 millioner pund på købet, som røg i The Body Shop Foundation, en velgørende organisation, der finansierede menneskerettigheds-, dyrebeskyttelses- og miljøgrupper, som blev etableret i 1990.

The Body Shop blev solgt videre til sin brasilianske pendant, Natura, i 2017 og er på den måde kommet tilbage til sine rødder.

Sammen med det australske mærke Aesop, der også blev opkøbt af Natura, danner de tre skønhedsvirksomheder den første bæredygtige og etiske globale skønhedskoncern. Alle tre virksomheder har forpligtet sig til etiske forretningsmetoder, bæredygtighed og ikke mindst at gøre en positiv, social forskel.

Sammen med sin mand Gordon åbnede Anita tre børnehjem i Rumænien, hjalp ghanesiske kvinder, der samlede shea-nødder for The Body Shop, med at få rettigheder, hun startede bondekooperativer i Nicaragua og Brasilien, søsatte adskillige sundheds- og uddannelsesprojekter i Indien, startede et sundhedsinitiativ i Nepal, opførte en sæbefabrik i Skotland og meget andet.

Da Anita Roddick startede handelsprogrammet Community Trade i 1987, var The Body Shop et af de første firmaer med fair handel. I dag er de de største inden for skønhedsindustrien med mere end 25.000 leverandører i små lokalsamfund verden over. Handlen med The Body Shop berører årligt mere end 300.000 mennesker.

Bliv inspireret: 11 lette tips til en mere bæredygtig livsstil – i dag

Anita Roddicks ånd lever videre

Det kom som lidt af en overraskelse, da det kom frem, at Anita Roddick var alvorligt syg. Det viste sig, at hun efter fødslen af sin datter Samantha havde fået en “beskidt” blodtransfusion med Hepatitis C. Anita Roddick gik med sygdommen i 30 år, før den blev opdaget. På det tidspunkt var hendes lever allerede kraftigt beskadiget af sygdommen.

Den 10. september 2007 døde Anita Roddick. Hun efterlod sig sin mand, Gordon, og deres døtre, Justine og Samantha. I årene op til sin død donerede hun hvert år tre millioner pund til velgørenhed. Alle hendes penge blev givet til velgørenhed, og familien arvede intet.

Der er ingen tvivl om, at Anita Roddick har sat et uudsletteligt aftryk på mange menneskers liv. Den sociale aktivistiske ånd var i den grad noget, der adskilte The Body Shop fra andre kosmetikfirmaer, og kunderne kunne godt lide at være en del af virksomhedens velgørende indsats.

I slutningen af 1992 fandtes der mere end 700 The Body Shop-butikker, og de indtjente 231 millioner pund i salg fra produkterne. I dag har The Body Shop 3.000 butikker i 66 forskellige lande, 22.000 ansatte og 30 millioner kunder. De har omsat for 197,2 millioner euro i 2017.

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick fejrer The Body Shops fødselsdag i 2001. Hun brugte sine egne produkter gennem hele livet. (Foto: All Over)

Anitas ånd lever også videre i The Body Shop. Virksomhedens 40 års fødselsdag blev markeret med et blik på fremtiden, og målet er at blive verdens mest etiske og bæredygtige, globale virksomhed i 2020. Mission blev bekræftet med et nyt manifest; Enrich Not Exploit Commitment, hvor produkter, mennesker og Jorden skal beriges.

– Anita Roddick var bare så sej. Det er rørende at rejse rundt til vores mange forskellige projekter og høre, hvordan hun har påvirket så mange menneskers liv. Hun var forudseende og har brugt sit firma til at gøre gode ting. Hendes værdier er The Body Shops rødder, som løber gennem hele organisationen. Vi gør det, vi siger, vi gør, og det har vi altid gjort. Det er det, der gør os anderledes, slutter Marianne Gulløv.

Læs også: Billeder fra verdens hurtigst voksende flygtningekatastrofe: Myanmars forfulgte rohingyaer

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar
Anita Roddick – entreprenør, forretningskvinde, aktivist, forkæmper og kvinde. (Foto: All Over)

 

Kilder: Interview med ekstern kommunikationsdirektør Marianne Gulløv, The Body Shop, BBC, LA Times, The Guardian, The Telegraph, The Independent, The Huffington Post, The Guardian, The Daily Mail, Entrepreneur, CSRWho Cares Wins: Why good business is better business af David Jones, Moralizing the Corporation: Transnational Activism and Corporate Accountability af Boris Holzer, The Telegraph Fashion

· Mere fra samme kategori ·