Læs også:

Close
rails, tøj, kvindemode, mode, fashion

Rails: Jeff Abrams designede en enkelt hat – nu køber stjerner som Beyoncé hans tøj

Mode  | 

Det kan godt være, du endnu ikke kender tøjmærket Rails, men de amerikanske celebrities elsker det! Vi har interviewet Jeff Abrams, der åbnede det californiske brand med en enkelt hat og i dag står bag en ikonisk skjorte

Det californiske brand Rails har taget USA og de mange celebrities med storm – og sigter nu mod det danske marked. Men hvad er der så specielt ved tøjmærket? MY DAILY SPACE har talt med manden bag succesen, Jeff Abrams, om, hvorfor han grundlagde Rails for otte år siden, brandets opstart, udvikling og ikke mindst, hvad han mener er årsagen til mærkets popularitet.

rails, tøj, mode, kvindetøj, styles, fashion, inspiration
Rails er endnu ikke kommet til Danmark, men du kan bestille varer fra deres amerikanske hjemmeside. Her kan du også få en customized cowboyjakke. (Foto: Pexels, Rails)

Opkaldt efter en europæisk togrute

Jeff Abrams voksede op i Los Angeles, hvor han brugte meget af sin opvækst på at male, fotografere og udfolde sin kreativitet på andre måder. Efter universitet arbejdede han i et tv-studie, hvor han lærte meget om marketing, reklame og forretningslivet. Men med sin kunstneriske og kreative baggrund blev den hverdag for ensformig, og han oplevede hurtigt en trang til at arbejde kreativt.

– Jeg har altid haft et godt øje til mode, og jeg kunne virkelig mærke, hvor stort et behov jeg havde for at udfolde mine kreative evner. Derfor virkede ideen om at starte mit eget modebrand som en god mulighed for at kombinere alle de ting, jeg har interesse for. Jeg må også indrømme, at det virkede appellerende med den frihed, det giver, når man starter som selvstændig, siger han og fortsætter:

– Jeg har boet meget i Europa, hvor jeg rejste rundt med Eurail, hvilket gav mig ideen til navnet Rails. Det stemmer også godt overens med brandets stil, som jo netop er den her californiske livsstil – det jeg kalder California Casual– men alligevel med et europæisk præg.

rails, tøj, mode, kvinder, fashion, brand, women fashion, beklædning, skjorter
Beyoncé er en af de celebrities, der i sin fritid iklæder sig Rails. Udover hende er kendisser som Jessica Alba, Kate Hudson, Kourtney Kardashian, Olivia Palermo og mange andre også fans af hans styles og køber især hans ikoniske Hunter-skjorter. (Foto: All Over)

Fra en enkelt hat til en sweatshirtfejl og nu en ikonisk skjorte

Det skulle dog vise sig, at der var langt fra ideen om et succesfuldt brand til rent faktisk at få det opbygget i praksis. Ifølge Jeff Abrams kræver det nemlig både drivkraft, gå-på-mod og en stor evne til at løse problemer og håndtere uforudsigelige hændelser, hvis man skal have succes som iværksætter.

– Rails blev grundlagt i 2008. Det skete ikke natten over, men derimod lidt efter lidt. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle starte, så jeg købte den her sorte hat, som jeg syede et label på, hvor der stod Rails. Så begyndte jeg at gå rundt til forskellige butikker og spurgte, om de ikke havde lyst til at købe min hat, hvilket der desværre ikke rigtig var nogen, der havde lyst til. Men efter mange forsøg fik jeg et ja fra Fred Segal i Santa Monica.

Læs også: Redaktionens efterårs-musthaves

jeff abrams, rails, tøj, mode, fashion, brand,
Rails var i to år en enmandsvirksomhed, hvor Jeff Abrams arbejdede fra sin lejlighed. I dag er Rails et stort internationalt brand. (Foto: Rails)

Efter utallige afslag indgik Jeff Abrams en aftale med tøj- og tilbehørsbutikken Fred Segal: De lagde hattene på disken, og hvis de blev solgt, ville Jeff Abrams blive betalt, ellers skulle han komme tilbage og hente dem. Pludselig tog det fart, hattene blev solgt, og Jeff Abrams fik blod på tanden til at udvide sit brand til at omfatte sweatshirts.

Grundet problemer med produktionen blev sweatshirten dog ikke, som Jeff Abrams havde forestillet sig:

– Lynlåsen sad forkert, stoffet var forvrænget, og overordnet var det bare en total katastrofe. Men alligevel elskede alle den, og syntes det var den bedste ide nogensinde. Salget af sweatshirten tog virkelig fart, og Matthew McConaughey kom og købte 10 af dem til sine venner. Så her gik det virkelig op for mig, at jeg havde gang i noget særligt, fortæller Jeff Abrams.

    Jeff Abrams’ 3 råd til dig, der vil starte din eget virksomhed:

  • Lad dig ikke skræmme af for mange udfordringer
  • Du skal ikke acceptere et nej. Bliv ved til du finder nogen, der siger ja.
  • Vær opsøgende og god til problemløsning

Jeff Abrams, grundlægger af Rails

Han tog efterfølgende sin hat og sin sweatshirt med sig og rejste rundt i USA, hvor han uanmeldt dukkede op i den ene butik efter den anden i et forsøg på at skaffe ordrer. Det hårde arbejde gav pote, og lidt efter lidt fik Jeff Abrams opbygget en kundebase i retailbranchen.

Læs også: Ny trend: Genbrugsbutikker på Instagram

Et specialdesignet stof og kendte kunder

Jeff Abrams gjorde sig mange tanker om, hvordan han kunne udvikle forretningen og styrke brandet yderligere. Det ledte ham til designet af ternede skjorter med knapper, som han begyndte at bygge brandet op omkring. Men han indså hurtigt, at de ternede bomuldsskjorter ikke var nok, og at han blev nødt til at gøre noget ekstra for at gøre sig bemærket. I den forbindelse fik han designet sit eget stof, som ingen brugte på det tidspunkt.

– Det store vendepunkt for Rails kom med det her specialdesignede stof, som jeg fik udarbejdet i samarbejde med nogle profesionelle. Det var et rayon-blandet materiale, som var superblødt, luksuriøst og mindede lidt om kashmir. Da jeg begyndte at producere skjorterne i det her stof, eksploderede efterspørgslen, fortæller Jeff Abrams.

Rails, tøjmærke, tøj, brand, mode, fashion, kvindemode, tøj,
Jeff Abrams elsker alle sine designs, men har en forkærlighed for den ternede skjorte i modellen Hunter, fordi det var præcis den skjorte i det specialdesignede stof, der kickstartede brandets succes. (Foto: Rails)

I dag kan du købe Rails i 50 forskellige lande, og en af de ting, Jeff Abrams er overbevist om har hjulpet på Rails’ succes, er de amerikanske kendissers interesse for brandet:

– Vi har været rigtig heldige, at vi har mange kendte kunder, der har fulgt os siden brandets begyndelse. Det er også en måde hvorpå, folk har hørt om os på, endda selv om vi ikke sælger i deres lande eller nærområde endnu. Så følger de os i stedet på sociale medier eller læser om os på blogs – og det bygger jo vores navn på det globale marked op, siger Jeff Abrams og uddyber:

– Vi har aldrig betalt nogle for at gå i vores tøj – de kendte køber det, fordi de elsker det. Selvfølgelig bliver vi glade, når vi ser store kunstnere eller kendte skuespillere i vores tøj. Men vi bliver lige så glade, når vi ser almindelige mennesker på gaden i vores skjorter.

Læs også: Sweatre i lange baner

kendisser, tøj, mode, rails, design, fashion
Jessica Biel er en af de celebrities, der i sin fritid iklæder sig Rails. (Foto: All Over)

Fremtiden for Rails

Rails startede ud i skjortekategorien – primært med de ternede skjorter – og var meget fokuserede på dette område. Men som brandet voksede sig større, begyndte nye kategorier, elementer og materialer at komme til hver eneste sæson.

– Vi prøver hele tiden på at udvide vores brand. Det betyder meget for mig, at du som kunde ikke længere kun kan have en skjorte på fra Rails, men at du nu kan supplere dit outfit, så du også har en jakke, bukser eller kjole. Kollektionen består derfor nu også af både denim og silke, og hver eneste sæson prøver vi at tilføre noget nyt, som kunderne efterspørger, siger Jeff Abrams.

rails, tøj, kvindemode, mode, fashion, tøj, succes, historie, brand, womens fashion, skjorte,
Jeff Abrams fortæller, at Rails arbejder på at udvide deres internationale marked og gerne vil være mere tilstede i Europa. Han håber, at Rails i den nærmeste fremtid kan komme ind på danske marked. (Foto: Rails)

Rails beskæftiger sig heller ikke længere kun med mode til kvinder, men har også bevæget sig ind på et nyt territorium:

– Der sker mange fantastiske ting med vores kollektioner, og der er mange udvidelser. Vi er på nuværende tidspunkt i gang med at udvikle på vores kollektioner til mænd og børn. Noget nyt, vi er begyndt på – og som også er en af de sidste nye trends på markedet – er, at du som kunde kan få customized en masse af vores produkter. Det gælder blandt andet cowboyjakker, pyjamasser og sweatre, afslutter Jeff Abrams.

Costumized mode er også en tendens vi ser meget til herhjemme i Danmark, hvor du sidste år i Magasin kunne købe specialdesignet undertøj. Body Shop har også for nyligt været ude og annoncere, at du nu kan speciallave din egen Body Butter.

Læs også: Nu kan du tegne et abonnement på strømpebukser

 

· Mere fra samme kategori ·