Læs også:

Close
To af de cremer, Pudderdåserne er kendt for at producere. Det hele begyndte med en skønhedsblog. (Foto: Pudderdåserne)

Pudderdåserne: Fra blog til hudpleje – og måske et beauty-imperium

Skønhed  | 

Vi har mødt Katja Moikjær, den ene halvdel af Pudderdåserne, til en snak om sponsorerede indlæg, tankeløs omtale og en mulig udvidelse til et beauty-imperium

Pudderdåserne begyndte som en af Danmarks første blogs og den eneste med en journalistisk, kritisk tilgang til skønhed. Den formel blev så populær, at bloggerne bag, Katja Moikjær og Helene Randløv Hansson, nu har landets største skønhedsblog plus deres egen hudplejeserie under samme navn: Pudderdåserne.

To af de cremer, Pudderdåserne er kendt for at producere. Det hele begyndte med en skønhedsblog. (Foto: Pudderdåserne)
To af de cremer, Pudderdåserne er kendt for at producere. Det hele begyndte med en skønhedsblog. (Foto: Pudderdåserne)

Manglede seriøst medie om skønhed

Katja er uddannet journalist og arbejdede med kommunikation, da hun i 2010 mødte Helene i en online mødregruppe. Helene var i sundhedsvæsenet og fuldtids-makeupgeni. De to blev hurtigt veninder, og der gik ganske kort tid, så lærte Helene Katja alt om at bruge øjenskygge og lægge neglelak.

– Hun ved ALT og er virkelig et omvandrende makeupleksikon, forklarer Katja, da hun begynder fortællingen om Pudderdåsernes fødsel.

Selv har Katja altid været interesset i hudpleje og -ingredienser, og det undrede hende, hvorfor ingen skrev journalistisk om emnet. Damebladene var fyldt med omtaler om makeup, i hvert fald langt mere end decideret traditionel journalistik om skønhed.

– Det er et stofområde, der i mange år har været overladt til makeupartister og stylister, som beskæftiger sig med det ud fra en kreativ tilgang, hvor det kommer til at handle om trends og looks. Sådan noget har jeg ikke en skid forstand på, det ved de noget om. Men skønhed var aldrig noget, som klassiske journalister beskæftigede sig med, og det har jeg altid gerne villet gøre.

Når journalister på nyhedsmedierne endelig rørte ved emnet, skrev de om forbrugertests eller nævnte, hvilken ingrediens der senest var erklæret farlig.

– På alle andre områder kunne man finde ordentlig forbrugerjournalistik: I Politiken kunne du se, hvilken fladskærm du skulle købe, hvor du fik det bedste hakkede oksekød … Men der var ingen, der beskæftigede sig journalistisk seriøst med skønhedsprodukter, hvis man bare ville vide, hvilket produkt, der var bedst siger Katja.

Katja og Helene er en efterhånden meget velkendt beauty-duo. (Foto: Pudderdåserne)
Katja (t.v.) og Helene er en efterhånden meget velkendt beauty-duo. (Foto: Pudderdåserne)

Blogmediet – og Pudderdåserne – opfindes

Mens Katja gik med disse tanker, dukkede bloggen op som medie. Den havde eksisteret i nogle år, men i 2010 var der endnu ikke så mange bloggere i Danmark, og det var stadig et nyt medie, der snart ville tage fart.

Bloggen var nærmest opfundet til at realisere Katjas drøm – men hun havde brug for en makeupguru.

– Jeg begyndte at lægge pres på Helene, fordi jeg syntes, vi ville være et godt match. Vi havde en fælles indignation. Vi mente begge, at skønhedsjournalistik måtte kunne gøre bedre og på en anden måde, fortæller Katja.

Pudderdåserne fødes

Modsat Katja havde Helene aldrig skrevet som en del af sit arbejde, og egentlig havde hun også rigeligt at se til med fuldtidsjob og to børn. Derfor virkede det uoverskueligt at åbne en blog.

Det lykkedes alligevel Katja at overbevise Helene ved at love, at hun kunne nøjes med at sige, hvad der skulle stå, og så ville Katja skrive.

– Sådan kom det aldrig nogensinde til at være, så i dag synes hun nok, at jeg har snydt hende lidt, griner Katja.

(Foto: Pudderdåserne)
Helene lægger ofte indlæg på bloggen med fulde makeuplooks og beskriver, hvilke paletter og produkter, hun har brugt. (Foto: Pudderdåserne)
– Det var svært for Helene at skulle skrive i begyndelsen, for hun skrev ikke som en del af sit arbejde – hvorimod jeg har en masse teoretisk viden, men jeg kan fandme ikke finde ud af at lægge makeup.

Det tog noget tid og mange sene flasker rødvin, før Pudderdåserne blev tilrettelagt og fik sit navn. I begyndelsen var andre meget uforstående overfor titlen, som Helene fandt på en aften i Katjas sofa.

– Hver gang vi sagde det til folk, så svarede de fornærmet: “Ej, altså bare fordi jeg godt kan lide makeup, så er jeg altså ikke nogen pudderdåse, vel? Det er nedværdigende.” Men navnet har været rigtig godt, netop fordi vi er afslappede omkring os selv og generelt har selvironi – og så er det et godt ord. Det var dog slet ikke så gennemtænkt dengang. Det har bare vist sig at fungere.

Det handler om dårlig research, ikke om penge

Pudderdåserne adskiller sig blandt andet fra andre beautyblogs ved at brillere med en kæmpestor viden om ingredienser, koncentrationer og effekt, og den kommer fra en blanding af Katjas journalistiske research og Helenes mangeårige interesse og entusiasme.

– Helene kan huske alle makeupkollektioner tilbage fra før Ruder Konge blev knægt. Hun har været makeupfan længere, end nogen andre. Det er learning by doing. Vi læser også utroligt mange videnskabelige artikler. Læse, læse, læse. På den måde er det ikke anderledes end ethvert andet stofområde: Vi researcher.

Where the magic happens! Katjas sminkehjørne, der blandt andet har inspireret skribenten bag denne artikel. (Foto: Pudderdåserne)
Where the magic happens! Katjas sminkehjørne, der blandt andet har inspireret skribenten bag denne artikel. (Foto: Pudderdåserne)
Katja og Helene har også skrevet for Berlingske under navnet Pudderdåserne.

I dag er det syv år siden, Pudderdåserne åbnede som blog. Når Katja kigger rundt på konkurrenterne i bloggerlandskabet, er hun både glad og frustreret.

Hun mener generelt, at blogging og sociale medier har gjort noget godt for skønhedsjournalistikken, men hun mener også, at mange har adopteret de “unoder”, magasinerne lavede før.

– Der er lige så mange overfladiske og ukritiske historier og anprisninger af produkter, som alle mulige andre steder, og jeg håber da, at læserne er lige så kritiske, når de ser en YouTube-video, som når de læser et magasin, for det skal de være, siger hun og fortsætter:

– Det har ikke noget at gøre med sponsorerede indlæg – det laver vi også. Problemet er alle de andre historier. Hvis de også bare er hjernedøde jubelomtaler af alt muligt crap, så gør det jo ingen forskel, om det er på sociale medier eller i et magasin. Det er lige ubrugeligt – og det handler ikke om penge eller spons, det handler om, at dem, der laver det, ikke har omtanke nok for det, de foretager sig.

Så er de snart klar til jer! (Husk at tænde for lyden ???????????? Musik til arbejdet skal der til)

A post shared by Pudderdåserne.dk (@pudderdaaserne.dk) on

Læserne skal være ekstra kritiske over for spons

Penge er dog ikke til at komme udenom i en branche med annoncer og reklameindlæg, men hvordan formår Pudderdåserne egentlig at holde sig saglige i en verden af spons?

Helt så firkantet mener Katja dog ikke, man kan sætte det op.

– Får vi penge for noget, så skriver vi om det. Det er ret simpelt. Så kan du se det, at det er et sponsoreret indlæg, og er et indlæg betalt, så skal du som læser selvfølgelig forholde dig ekstra kritisk til det, der står. Er det en reklame, så vil det aldrig være lige så troværdigt, det er klart. Det er en reklame og skal læses som en reklame.

– Det er ligesom en kategori for sig, og det er ikke noget problem. Det kan læserne godt se igennem.

Pudderdåserne på arbejde hos E.Tjellesen, hvor hudplejeserien produceres. (Foto: Pudderdåserne)
Pudderdåserne på arbejde hos E.Tjellesen, hvor hudplejeserien produceres. (Foto: Pudderdåserne)

Siger nej til det, de ikke står inde for

Det sker jævnligt, at Pudderdåserne siger nej til sponsorater. Eller også stiller bloggerne krav og laver kampagner på visse betingelser.

De laver aldrig noget, der falder fuldstændig uden for deres stofområde, men der er også enkelte skønhedsmærker og webshops, som de nægter at samarbejde med.

– Vi siger nej, hvis vi overhovedet ikke kan stå inde for produktet, eller fordi det er en webshop, der har en eller anden lusket metode. Dem er der heldigvis ikke mange af. De fleste kan vi godt samarbejde med, men vi er rigtig tit ude i en situation, hvor nogen gerne vil have os til at lave en kampagne, som vi ikke har lyst til at lave. Så foreslår vi en anden løsning i stedet.

Ofte handler debatten om sponsoreret indhold om, om bloggerne kan stå inde for mærket, men det er oftere andre ting, der får Pudderdåserne til at sige nej.

Det kan være et hudplejefirma, der vil have Pudderdåserne til at tage en selfie sammen med et bestemt produkt, eller det kan være, fordi de simpelthen ikke gider tage et bestemt kosttilskud i tre måneder for at kunne skrive et betalt indlæg om det.

– Det kan også være diskutioner om, hvor stor redigeringsret, de har. Der er vi nok lidt hårdere end andre. Det er et reklameindlæg, så i princippet må de bestemme, men det handler simpelthen om tidsforbrug. I forhold til det beløb, vi får for det, så har vi ikke tid til 10 korrekturgange. De får slet ikke lov at se det, for det tager for lang tid, og de betaler os ikke nok.

Må vi have lov at præsentere: Alt i en beskyttelse – SPF40

A post shared by Pudderdåserne.dk (@pudderdaaserne.dk) on

Fra beautyanmeldere til beautyproducenter

Både Katja og Helene lever i dag af Pudderdåserne. Indtjeningen kommer fra sponsorerede indlæg, bannerannoncer og beautybrandet Pudderdåserne, der kom til verden i 2014. Det er en hudplejeserie med produkter, som bloggerne syntes manglede på det danske marked.

– Vi har nærmest fra dag et haft en ide om, at vi ville lave vores egen hudplejeserie, som var lavet på en anden måde end alle de andre, og som kunne noget andet. Produkterne har sådan set eksisteret i vores hoveder fra dag et, vi skulle bare finde en måde at “producere” dem på. Det er jo ikke noget, man bare lige gør.

Heldigvis fik Katja og Helene en aftale med E. Tjellesen i Nordsjælland (det er også her, danske GOSH har hjemme), og her står de nærmest selv og rører i gryderne med dokumenteret effektive ingredienser – i tæt samarbejde med kemikeren Rikke, der nærmest kan beskrives som de tredje medlem af Pudderdåserne.

– Ned til allermindste detalje er det os, der bestemmer, hvad der skal være i, og hvad produkterne skal kunne, og så er der en kemiker, der får det til at hænge sammen rent fysisk i en creme, som ikke skiller ad. Det er det, man kan, når man producerer i Danmark. Vi kunne nok tjene mere, hvis vi fik det gjort i udlandet, men så var det ikke blevet lige så godt overhovedet.

ansigtsolie, olie, face oil, pudderdåserne, Pudderdåserne
Pudderdåsernes ansigtsolie er Katjas personlige favorit, fordi den har et højt niveau af aktive ingredienser, men som hun siger: “Det er svært at vælge mellem sine babyer. Der er lidt Sophie’s choice over det. Og så må jeg erkende, at vi har undersolgt olien lidt på emballagen. Det er virkelig en potent sag, der kan fjerne både rynker og pigmentpletter. Den er faktisk meget mere hardcore anti age, end vores anti age-creme er.” (Foto: PR)

Next step for Pudderdåserne

Hvad bliver det næste, Pudderdåserne kaster sig over? Hårprodukter? Makeup? Et beautyimperium? Katja vil ikke udelukke nogen af delene – andet end at hun og Helene vil holde sig til skønhed og altså ikke kommer til at springe ud som tøjdesignere.

– Vi bliver ved med at lave nye produkter i hvert fald, og inden for beauty vil jeg ikke udelukke noget som helst på forhånd. Der er jo også mange år, til vi går på pension, og vi skal jo lave et eller andet for at udfylde tiden. Hvis vi skal underholde os selv de næste 28 år, så skal vi lancere mange produkter endnu.

Hvad med at udvide biksen? Ansætte nogen og gøre Pudderdåserne til et imperium?

– Problemet er, at der ikke er nogen andre, der kan være Pudderdåserne. Der er ingen tvivl om, at vi godt kunne bruge noget hjælp, men lige nu stoler vi kun på hinanden. Jeg har det stramt med, at andre for eksempel ville skulle skrive for os, men der kommer nok en dag, hvor vi ikke kan alene mere – og så kan det da godt være, vi skal lave et beauty-imperium, slutter Katja.

 

Læs Pudderdåsernes blog her.

· Mere fra samme kategori ·