Læs også:

Close
kvinder, ligestilling, køn, film, horrorfilm, gysere, skuespillere, hollywood, sexisme, heltinder, ofre, offer, helt, carrie, the with, resident evil, alien, kvinder, forbilleder, stærk, mental sundhed, selvtillid

I en særlig filmgenre er kvinder ikke længere ofre, men heltinder

Nyheder  | 

En særlig genre af film bruger ikke længere kvinder i stereotypiske offerroller, men gør dem til hårdtslående heltinder

Filmindustrien bliver ofte kritiseret for at understøtte stereotypiske roller, både for køn, hudfarver, religioner, etnicitet.

Kvinder er en af de grupper, der ofte udsættes for stereotypiske idealer. Eksempelvis er ideen om den heltemodige mand, der skal redde kvinden, offeret, en historie, der nærmest er lige så gammel som tiden selv.

Der er dog en genre inden for filmens verden, der ikke længere sætter kvinden i offer-kassen, når rollerne skal deles ud. Horrorfilm er nemlig, måske som en overraskende foregangsgenre, ved at bryde med mønsteret. Det skriver The Conversation og Videnskab.dk.

Se også: Britisk undersøgelse: 69 procent af teenagerpiger er feminister

kvinder, ligestilling, køn, film, horrorfilm, gysere, skuespillere, hollywood, sexisme, heltinder, ofre, offer, helt, carrie, the with, resident evil, alien, kvinder, forbilleder, stærk, mental sundhed, selvtillid
Rose McGowan som stripperen Cherry, der skal redde verden fra kødædende zombier i filmen Planet Terror. (Foto: All Over)

Horrorfilm elsker stærke kvinder

Hvert år udgiver Geena Davis Institute on Gender and Media forskning, der viser, hvordan filmverdens fremstilling af kvinder har en effekt på kvinder og piger.

Instituttet har fundet ud af, at positive og fremtrædende kvinderroller i film “motiverer kvinder til at være mere ambitiøse” – både i deres private liv og i deres professionelle liv. Omvendt har instituttet også fundet ud af, at mangel på kvinder, der bliver skildret på en positiv måde, har en negativ effekt.

Sissy Spacek i rollen som Carrie, der bliver mobbet, fordi hun ikke kender til menstruation, var et skræmmende billede på mobning og kvindelig vrede.

Sammen med Google undersøgte Geena Davis Institute on Gender and Media for nylig dette fænomen ved at kigge på mønstre i kønsfordeling, skærmtid og taletid i film på tværs af genrer. Faktorer, som den almindelige tilskuer måske overser.

Resultaterne viste det, mange af os nok ved; At mænd ses og høres dobbelt så ofte som kvinder.

Lige med undtagelsen af én genre: Horrorfilm.

Læs også: Flere kvinder end mænd gamer

kvinder, ligestilling, køn, film, horrorfilm, gysere, skuespillere, hollywood, sexisme, heltinder, ofre, offer, helt, carrie, the with, resident evil, alien, kvinder, forbilleder, stærk, mental sundhed, selvtillid, death proof, grindhouse, slasher, jennifer's body,
Megan Fox i rollen som den mandedræbende cheerleader Jennifer i filmen Jennifer’s Body. (Foto: All Over)

Mindre end 30 procent af rollerne er til kvinder

Stacy Smith, professor i kommunikation ved University of Southern California, forsker i køns- og raceskildringer i film og tv har fundet ud af, at mindre end 30 procent af de 5.839 roller i de 129 mest indbringende biograffilm, der havde premiere mellem 2006 og 2011, var roller til kvinder.

Bella Thorne spiller en klar, stærk, kvindelig hovedrolle i endnu en gyserfilm om Amityville-huset.

Bechdel-testen er en måling af kvindelige karakterers repræsentation i film. For at bestå skal to kvindelige karakterer tale sammen mindst én gang om andet end mænd i løbet af en film. Kun 50 procent af filmene, Stacy Smith undersøgte, opfylder Bechdel-testens kriterier.

Horrorfilm derimod, har det vist sig, består både Bechdel-testen og sætter kvinder i stadig vigtigere og mere fremtrædende roller.

Milla Jovovich klarer altid ærterne i rollen som Alice i filmene “Resident Evil”.

Vender genren på hovedet

I mange år var kvinder oplagte ofre i horrorgenren. De var fokus for psykopaternes drabelige planer, de blev slagtet og fornedret på de mest utroligt måder. De skreg i vilden sky. De var ofre.

Men alligevel har nogle af de mest elskede horrorfilm, såsom “Carrie”, “The Descent” og “The Witch” kvinder i fremtrædende og stærke roller. “Misery” er et eksempel på en kvinde, der er skurken, og i “I Spit on Your Grave” får en kvinde den ultimative hævn over sine overfaldsmænd.

The Witch er kåret til en moderne klassiker, og det er til dels takket være Anya Taylor-Joy i rollen som Thomasin.

Alice, den hårdtslående zombiedræber i “Resident Evil”-filmene, Ellen Riply sparker noget seriøs Alien-røv og Sally Hardesty i “The Texas Chainsaw Massacre” er også eksempler på kvinder, der overlever.

I horrorgenren, særligt inden for de seneste 10 år, er rollerne i højere grad blevet byttet om, og nu er det ikke kvinderne, der dør, men kvinderne, der sparker røv – og vigtigst af alt: Overlever.

Så hvis du ikke rigtig er til den slags film, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen, så kan det alligevel være, at du skal give dem en chance. Sandsynligheden for, at du møder et bad-ass kvindeligt forbillede er langt større i en horrorfilm end i nogen anden film.

Uuuuuuhhhhhyggeligt.

Læs mere: Klumme: Kender du en eneste kvinde, der ikke er blevet kaldt “luder”?

· Mere fra samme kategori ·