Læs også:

Close
vaner, glæde, frihed, livsglæde, opgør, rutiner

Vil du have en gladere hverdag? Her er 3 vaner, jeg har droppet

Mit liv  | 

Det kan godt være svært at ændre på sine vaner: Jeg har gjort det mere overskueligt og udvalgt få ting, jeg vil fokusere på at ændre i min hverdag

Når man skal ændre på sine vaner, er jeg overbevist om, at man hurtigt kan lade sig overvælde af alle de ting, man selv synes, man burde ændre. Når man sidder og reflekterer over det, kan det pludselig virke som om, at hele ens liv har brug for en total makeover, hvilket ikke ligefrem hjælper på motivationen.

Jeg har derfor lavet en 3/3-regel for at gøre det mere overskueligt at ændre på vanerne. Kort sagt betyder det, at jeg finder tre ting, som jeg gerne vil gøre mere af, og tre dårlige vaner, som jeg skal arbejde på at afskaffe. På den måde får jeg et hurtigt overblik over, hvilke ting jeg burde tilføje eller helt eliminere fra mit liv.

Listen afhænger fuldstændig af dig selv, og hvad du føler kan gøre en forskel i dit liv. Jeg har alligevel fundet frem til tre gode ting, jeg mener, vil tilføje noget ekstra positivitet i hverdagen, og tre vaner, jeg mener har en negativ indflydelse på min hverdag.

1. Sammenlign ikke dig selv med andre 

unik, vaner, pige, anderledes, gør mindre, positiv, liv, glæde, positivisme
Så snart du stopper med at sammenligne dig selv med andre, vil du begynde at acceptere de ting, der gør dig unik. (Foto: Pexels)

Vi ved godt, at vi ikke får meget ud af at sammenligne os selv med andre. Det kan være altødelæggende for vores selvværd, men alligevel er det blevet en af mine dårlige vaner på daglig basis. Det kan være den medstuderende, der altid møder velforberedt op til timerne og gang på gang scorer 12 til eksamen.

Det kan være en veninde, der er meget tyndere end mig og både har styr på sin karriere og fremtidsdrømme, eller det kan være mine venner på Facebook, der konstant poster billeder fra deres jordomrejse eller nyindrettede lejlighed, som de har fået af deres forældre.

Men nu giver jeg slip på det! Jeg er noget helt unikt, og at der kun er én mig.

I det øjeblik du gør op med sammenligningerne, vil du begynde at slappe meget mere af og hvile i dig selv og dine beslutninger. Det giver mig mere glæde og overskud i hverdagen, og jeg har hurtigt fundet ud af, at jeg har så utrolig meget at byde på.

Læs også: Jeg er 26 år og hader at gå i byen

 

2. Stop med at kritisere dig selv eller andre

vaner, tænkning, reflektion, gladere hverdag, glæde, mening,
Vi er blevet alt for hurtige til at kritisere, og det koster os en masse negativ energi. (Foto: Pexels)

Det er ikke, fordi jeg på daglig basis tager mig selv i at snakke dårligt om andre mennesker. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at kritisere deltagerne i diverse programmer på tv eller kaste en spydig kommentar efter folk, der skriver komplet latterlige ting på Facebook eller Instagram.

Andre gange kan det være min familie eller venner, der nogle gange får mig til at lukke negativt og ligegyldigt mundlort ud. Jeg kan sågar gå og kritisere mig selv for dårlige valg, jeg tidligere har truffet. Men hvor er det dog spild af tid og energi, for jeg bliver ikke ligefrem gladere af den grund.

Selv om folk vælger at deltage i et program som “Luksusfælden” giver det ikke mig ret til at kritisere dem for deres valg. De små negative kommentarer, vi ofte tænker (eller vælger at snakke højt om), fører ingen steder hen og skaber bare dårlig energi og karma. Måske man i stedet skulle prøve med et kompliment?

 

3. Vær ikke bange for at fejle

glad, vaner, gode vaner, positiv, positivisme, smil, smilende
Angsten for at fejle afholder os fra at give slip og prøve nye ting. (Foto: Pexels)

Hvis du vil prøve noget nyt og spændende i dit liv, er der en sandsynlighed for, at du fejler. Hvis du fejler, kan du risikere, at folk ser dig som mislykket, tænker du. Men hvorfor er det, at vi er så bange for at jokke i spinaten og gøre os selv til grin? Det er menneskeligt at fejle, og du skal lære at sige til dig selv, at hvis du ikke fejler, så lærer du ikke noget.

Overvej lige, hvor mange ting, du måske har sagt nej til i dit liv, fordi du er bange for at fejle, eller gøre dig selv til grin. Er det mange? Det kan være alt fra at søge et nyt job, tage en praktikplads eller starte en ny hobby til at gå offentligt ud med et talent eller udleve en drøm.

Prøv at tænk på, hvor meget mere indhold dit liv vil få, hvis du tør springe ud i det. Hvis du hele tiden stræber mod at være perfekt og fejlfri, så glemmer du fuldstændig at leve dit liv og gribe alle de muligheder, der opstår for dig undervejs.

Jeg vil lære at sig til mig selv, at det at fejle er en del af livet, og efter første fejl er jeg højst sandsynligt blevet klogere.

Læs også: The life changing magic of not giving a fuck

 

Få tilført nogle positive vaner

Når jeg har ryddet ud i mine negative vaner og valgt at kaste alt det væk, som ikke har nogen god indflydelse på min hverdag, har jeg plads til at tilføre nogle positive ændringer. Det vil uden tvivl gøre mig gladere og mere overskudsagtig i hverdagen, og måske vil det også hjælpe dig, så lad os fluks kigge på dem!

1. Smil mere

glad, glæde, vaner, positive, positivitet, rutiner, hverdag
Du smiler sikkert flere gange i løbet af en dag, men prøv om du ikke kan få tvunget lidt flere frem. (Foto: Pexels)

Vi smiler alle sammen – vi gør det bare alt for lidt! Der er flere grund til, at det er rigtig godt for dig at smile mere. Vidste du for eksempel, at et smil udskiller endorfiner i kroppen? Det betyder, at du bliver glad og positiv, og at endorfiner altså kort fortalt virkelig hjælper på dit humør!

Samtidig hjælper et smil på din fremtoning og selvværd. Mange mennesker føler sig smukkere, når de smiler og ikke nok med det: Du fremstår også langt mere imødekommende og elskværdig overfor andre mennesker, som måske får mere lyst til at være i dit selskab.

Du kan måske starten dagen med et smil og udfordre dig selv til, at i dag skal du smile til minimum fem fremmede mennesker. Andre bliver glade af at se dig smile, og smiler du til en fremmed, vil vedkommende med meget stor sandsynlighed smile tilbage til dig – kort fortalt: SMIL SMITTER!

Læs også: Hvem bestemmer over vores identitet(er)?

 

2. Lær at sig “tak”

veninder, skoven, livet, livsglæde, glæde, positiv, vane, vaner, rutiner
Mange af os har en vane med at skyde komplimenter ned i stedet for at takke for dem og tage rosen til os. (Foto: Pexels)

Hvis der er noget, mange af os er dårlige til, så er det at sige tak. Her mener jeg ikke, hvis du bliver tilbudt en forlomme i køen i supermarkedet, eller hvis en fremmed flytter sin taske i toget, så du kan sidde ned. Nej, det handler om, hvor dårlige vi er til at tage imod komplimenter.

Vi kender alle sammen en (eller flere), eller har måske en tendens til det selv: Når et kompliment bliver givet, slår vi det hen.

Hvis nogen siger: “Nej hvor ser du bare godt ud! Har du ikke tabt dig?”, kan jeg lynhurtigt svare med: “Ej, det gør jeg bare slet ikke. Jeg har en elendig hårdag, og jeg har slet ikke tabt mig, det er nok bare længe siden”.

Hvorfor gør vi egentlig det? Hvorfor er det, at komplimenter gør os ekstremt ukomfortable og pinlige? Hvis du først lærer dig selv at tage imod komplimenter, vil de få en større effekt på dig, og din selvtillid vil få et boost. Tag komplimenterne til dig, omfavn dem, dyrk dem, og sig tak til den person, der giver dig dem.

 

3. Fejr dine sejre

veninder, fest, fejring, liv, glæde, glad, udklædning, vaner, vane, rutiner, livet, hverdag, dagligdag, sejre
Når noget er blevet præcis, som du kæmpede for, så husk at fejre dine sejre. Det kan være med en god veninde, eller en stor buket blomster. (Foto: Pexels)

Det lyder måske banalt, men at fejre, når noget lykkes for dig, er 100 procent i orden! Når man tænker på, hvor bange vi er for at fejle, hvorfor så ikke fejre, når noget går, præcis som det skulle? Selv om vi lever i leverpostejs-Danmark, er det helt okay at fejre, når noget går efter planen.

Hvis jeg har succes i mit liv og endelig er lykkedes med noget, som jeg længe har kæmpet for, vil jeg fremover gøre det til en af mine positive vaner at give mig selv lov til at fejre det. Det kan både være små og store ting, det vigtigste er, at de betyder noget for mig.

Giv dig selv en stor pose bland selv-slik eller en kæmpe buket blomster! Det kan også være, du skal invitere dine veninder til en fest eller bare tage hjem til familien og spise en hyggelig middag.

Der er uendelige mange muligheder, og du kan frit vælge. Det vigtigste er, at du ikke glemmer at tale dig selv op i stedet for kun at fokusere på, når du fejler.

Læs også: Jeg har mere end én bedste veninde

· Mere fra samme kategori ·