Læs også:

Close
plus size-smykker

Hvornår får modeindustrien øjnene op for plus size-smykker?

Mode  | 

Markedet for plus size-smykker rører så småt på sig. Forbrugerne efterspørger dem, men brands tænker slet ikke i de baner, siger stylist og blogger Ditte Vallø

Plus size-smykker. Et marked, du måske aldrig har skænket en tanke. Ikke desto mindre er der en gruppe forbrugere, som – ligesom med plus size-tøj – efterspørger smykker, der er lidt større end de gængse. Dem er der bare meget få af.

– Det er ikke noget, vi gør os i her i Danmark. Det er en af de ting, der simpelthen ikke går op for folk i modeindustrien: At der er et marked for plus size-smykker. Brandsene arbejder ikke med det, siger plus size-blogger og stylist Ditte Vallø til MY DAILY SPACE.

Ditte Vallø har blandt andet problemer med at finde korte halskæder, som hun kan passe. (Foto: Universal Standard)

Hun mener, at diverse smykkemærker overser problemet, fordi skaberne ikke selv står i det.

– Plus size har været tabu, så man har ikke før kæftet op om, at man har for tykke fingre til at passe almindelige ringe. Og helt almindelige mennesker tænker ikke på det. De bliver ikke bekendt med det, for der er ingen, der siger: “Det kan ikke være rigtigt, at jeg ikke kan passe et armbånd herinde!”.

Læs også: Stylistens ekspertråd: Sådan styler du kurver aka. fjern det taljebælte!

Plus size-smykker: Et uudforsket, men efterspurgt marked

Problemet er, at normale smykker ikke er lavet efter mål. De går op til en vis størrelse, som ikke tilgodeser den bredere kundegruppe. Det betyder, at smykkerne enten ikke passer eller ikke sidder eller ligger pænt på en kurvet krop.

Selv køber Ditte Vallø stort set aldrig smykker. Ikke fordi, hun ikke gerne vil, men fordi hun ikke bare kan købe dem, hun gerne vil have. De skal kunne udvides, eller også skal de gå op i højere størrelser, end de fleste gør.

– Folk vil jo gerne have smykker uanset deres størrelse. Men det er for eksempel svært for mig at købe ringe. Mit ur er også et herreur, fordi almindelige, små dameure ligner børneure på mig, fortæller Ditte Vallø.

ditte vallø, plus size, plus size-smykker, model, nicholas nybro, modeuge, copenhagen fashion week, ss18
Ditte Vallø gik under modeugen model for Nicholas Nybro.
– Jeg spurgte ham, om jeg skulle have hæl på. Han sagde bare tæer. Jeg svarede: “Superfedt, for hvis jeg skal gå i høje hæle, kommer det hele til at hoppe rundt”. Det havde han overhovedet ikke skænket en tanke. Den slags tænker branchen ikke på, forklarer hun. (Foto: /ritzau/)

Læs også: Jeg droppede fitnesspigerne for plus size-gudinderne på insta og fik det meget bedre

Next step i inkluderende mode

Med tiden er det blevet mindre og mindre tabubelagt at være plus size, og med den nye åbenhed over for en kæmpe gruppe forbrugere, dukker større størrelser, men også deciderede plus size-smykker så småt op rundt omkring.

– Jeg tror, det er noget, vi kommer til at se mere til det næste stykke tid, fordi folk finder ud af, at der er en efterspørgsel. Før har man skammet sig og bare talt med sin egen guldsmed om det, men nu tror jeg, det kommer, siger Ditte Vallø.

Brands som Dyrberg Kern, asos og Zizzi laver allerede smykker i større størrelser end de fleste andre smykkemærker, men selv om de sidste to decideret kalder det “plus size”, er det ikke en betegnelse, vi kommer til at se meget af, når flere danske producenter indfører større smykkestørrelser.

– Det kommer til at være sådan, at de ikke vil slå sig op på plus size, men bare hæver størrelserne på smykkerne. Ligesom ellos’ tøj for eksempel bare går fra helt små til helt store størrelser uden at have en specifik plus size-kollektion, fortæller Ditte Vallø og fortsætter:

– Jeg vil ikke føle mig som en speciel kundegruppe. Så de større smykker kommer man til at shoppe der, hvor alle andre også shopper, og så går modellerne bare højere op i størrelserne.

plus size-smykker
Smykker fra asos og Universal Standard. Øverst til venstre ses Ditte Vallø til Nicholas Nybros show under den netop overståede modeuge. (Foto: /ritzau/)

Kalder alle smykkefirmaer! Der er et hul i markedet!

Spørgsmålet er, hvornår bolden for alvor kommer til at rulle i modeindustrien. Det tog sin tid, før der virkelig kom gang i de trendy tøjdesigns til større størrelser, og for Ditte Vallø er det nu et spørgsmål om tid, før det går op for smykkemærkerne, at der findes en uudforsket guldgrube.

– Der kommer mere, når brandsene begynder at få øjnene op for, at der faktisk er penge i det, fordi kunderne er derude. I udlandet er det en milliardindustri. De fleste brands taler “penge”, så nu skal de bare se, at der er et hul i markedet.

 

Læs også: Når man er for stor til normalt tøj og for lille til plus size

· Mere fra samme kategori ·