Læs også:

Close

Menstruation: Det sker der med din krop (og dit sind!) på en måned

Sundhed  | 

Alt fra din livmoder til hjerne ændrer sig i løbet af en menstruation, så det er måske ikke så underligt, at du kan være træt og sur det ene minut og glad og selvsikker det næste

Synes du nogle gange, at det føles som om, at din krops velbefindende er nogenlunde lige så stabilt som en rutschebanetur i Tivoli? Så er det ikke så underligt, for kvindekroppen gennemgår mange stadier i løbet af en måned.

Faktisk kan hormoner, humør, vægt, velbefindende og meget andet ændre sig på en uge.

Se også: Jeg stoppede med p-piller efter 8 år: Fik akne og tabte håret

Selv om samtlige modelfotos gerne vil have det til at se ud som om, at man dør ved menstruation, så er det noget de fleste sagtens kan leve med. (Foto: All Over)

Cyklus, din gamle kælling

En regelmæssigt cyklus og menstruation er en god ting. Det er et tegn på, at din krop fungerer.

Det er dog også svært at se forbi nogle af de mindre positive ting ved cyklussen, der påvirker din krop hver eneste dag, uge og måned.

Her får du kroppens ændringer fra uge til uge. Vi starter med menstruationen.

https://www.instagram.com/p/BQApwGbjRK5/?taken-by=period_memes

Læs også: Kære eks: Tak, fordi du forlod mig

Uge 1: Mormortrusser og varmetæppe

Dag 1 i en kvindes cyklus er den første menstruationsdag.

Undersøgelser har vist, at man kan høre det på en kvindes stemme, om hun menstruerer. Samtidig falder mandens lyst til kvinden også. Det er i nogle tilfælde ærgerligt, for nogen kvinder oplever en større liderlighed under menstruation.

Du bløder (no shit, Sherlock), har måske kramper og smerter hen over maven, lænden og benene. Nogle kvinder får også hovedpine tangerende til migræne, kvalme og træthed i kroppen. Smerterne kan ifølge forskere påvirke dine kognitive evner, eksempelvis din hukommelse og koncentration.

Den øgede mængde østrogen får din krop til at hæve, men humøret er lidt all over the place.

De følgende dage vil du bløde mere og få en større lyst til sukker og fede sager. Du kan også føle, at du sveder mere, prutter mere og måske får flere urenheder i ansigtet.

Jo tættere, du kommer på uge to, jo mere vil symptomerne aftage.

https://www.instagram.com/p/BQIGSMrjVtC/?taken-by=period_memes

Uge 2: What a wonderful world

Din menstruation er ovre. Ikke flere tamponer og bind. Ikke mere oppustethed og hovedpine. Hvor er livet dog herligt. Nyd det!

Østrogenniveauet stiger fortsat, og ny forskning viser, at din hjerne hæver i løbet af cyklussen og når sit klimaks på dette tidspunkt. Dit humør er dejligt, din appetit er stabil, og der er ikke noget, der gør ondt eller gør din krop træt. Din hud er også renere. Din selvtillid er på vej op.

Halvvejs inde i ugen vil du opleve, at du bliver lidt mere lummer. Du får også mere klistret og klart udflåd. Du er nemlig ved at nærme dig din ægløsning.

https://www.instagram.com/p/BMp3UDHB8En/?taken-by=period_memes

Se også: Det’ bare bryster! 29 sæt vidt forskellige og helt normale af slagsen

Uge 3: Ægløsning

Imellem den anden og tredje uge i cyklussen begynder ægget sin rejse mod livmoderen. Du oplever måske menstruationssymptomer som ondt i maven, kramper og spændte bryster.

Selv om du måske er træt, er der stor chance for, at du føler dig hammerlækker og godt kan være i det pyntesyge humør. Forskere mener faktisk, at det kan ses på kvinders ansigter, når de har ægløsning – vi skulle efter sigende blive smukkere.

Det kan også være, at selvtilliden måske ikke helt i top, og du er klar til dynen.

Men pas på! Du er helt klar til en tur på lagnerne, og især meget maskueline mænd er lækre for dig.

Shiny things + reproductive health = ????????. #sign #uterus #pretty #neon #lights

A post shared by Planned Parenthood (@plannedparenthood) on

Uge 4: Pas på, PMS er på vej

I den fjerde uge kan PMS begynde at vise sit grimme ansigt.

Du kan blive ramt af modløshed, vrede, blive ked af det, og selvtilliden har måske lidt et lille knæk.

Kroppen føles tung fra væsken, den insisterer på at holde fast på, og det eneste, der dulmer elendigheden er joggingbukser og is.

Dit østrogenniveau er på sit laveste, og selv din kærestes vejrtrækning kan drive dig til vanvid. Alle følelser og oplevelser virker fortstørrede.

Det toppes af med ømme bryster og lysten til at æde alt fra McDonald’s menukort.

Lige indtil menstruationen kommer, og det hele starter forfra.

Sorry, not sorry, honey. #momlife #motherhoodunplugged #motherhood #pms #husband

A post shared by Scary Mommy (@scarymommy) on

Læs også: Josefine går hjemme med sine børn: Vi er gået efter vores intuition

Husk så

  • Det er vigtigt at huske, at det er helt normalt at opleve svingninger.
  • Du skal ikke gemme dig bag menstruationen, men du skal heller ikke underkende den effekt, den har på din krop. I sidste ende handler det bare om at gøre dig klar til graviditet, uanset om du vil eller ej.
  • Husk, at det er naturligt og helt normalt.
  • Og husk også:

Kilder: University of RochesterVidenskab.dk, Politiken, Femina, Medical Daily, Women’s HealthVidenskab.dk

· Mere fra samme kategori ·