Læs også:

Close

Aperol Spritz: Fra mormordrink til den mest instagrammede cocktail

Kultur, Mad  | 

Du kan umuligt have scrollet igennem de sociale medier de sidste par somre uden at være stødt på en Aperol Spritz eller to. Den italienske, farverige sag er nemlig ved at tage Danmark med storm

De seneste par år er den danske cocktailscene for alvor blomstret, og cocktailbarerne er skudt op i de danske storbyer som aldrig før.

Hvor værtshusenes popularitet tidligere gjorde øllen til den sikre vinder, når det kom til drikkevarer, har de mange forskellige cocktailbarer til gengæld vakt danskernes interesse for at være eventyrlystne med deres drinks. Især Aperol Spritz.

– De sidste par år har jeg virkeligt oplevet, at de danske bargæster bliver mere og mere nysgerrige – sådan rent smagsmæssigt. De er blevet mere klar på at prøve andet end cocktails, der mest smager af søde frugter. Jeg tror helt sikkert, at det har noget at gøre med den “mode”, der er inden for bartending for tiden. Det er også det, vi har set skyde op i Danmark i de seneste år, siger Magnus Hamann, Barchef hos Bar Downstairs på Clemens Gastro & Bar til MY DAILY SPACE.

Magnus Hamann lister et par punkter over, hvorfor det netop er en Aperol Spritz, folk drikker:

– Den er forfriskende, genkendelig og relativt nem at drikke.

– Den er ikke specielt alkoholtung, og det er vigtigt ude i solen – man kan sagtens drikke et par stykker, uden at det går galt, og når man sidder i solen, og livet er helt lækkert, så er det godt med en drink, man ikke skal være bange for at tage en større mundfuld af.

Hvorfor lige Aperol Spritz?

Her på redaktionen har vi undret os over, hvordan Aperol Spritz er blevet så populær, når nu der findes så mange andre gode drinks.

– Piña Colada smager af lækker, tropisk strand og bastskørt-dans. Det gør Spritzen ikke. Den smager af storbyferie i en større sydeuropæisk by. Jeg tror, man rammer noget mere autentisk, hvis man på byens caféer serverer en cocktail, der smager af storby, end hvis man sælger Pina Coladas. Hvis serveringspersonalet har bastskørt på, så er det dog en anden historie. Så tror jeg, at den der Pina Colada ville smage bedre end Spritzen. Så det at cafétrenden stortrives er også en del af historien, vurderer Magnus Hamann.

International succes

Og det er ikke kun i Danmark, at man er vild med den orange drink.

 – Jeg læste her forleden, at nogle engelske supermarkeder melder, at salget af Aperol er steget med over 4000 procent . Det er ret vildt, siger Magnus Hamann.

Selv prøvede han drinken for første gang for en otte år siden i Italien: 

– Jeg kan huske, at vi satte den på menuen på den restaurant, jeg arbejdede på dengang. Men det var som om, den aldrig rigtig blev populær. Nu er det jo så en helt anden historie. På den bar, jeg bestyrer i dag, har jeg selvfølgelig også sat en spritz på menuen, og nu er folk vilde med den, fortæller Magnus Hamann.

Campari løftede til internationalt niveau

At Aperol i 2003 blev en del af Campari-gruppen gjorde nu heller ingen skade. Faktisk har købet af Aperol gjort, at den egentlig kun har oplevet fremgang lige siden – takket være signaturdrinken Aperol Spritz.

Magnus Hamann er barchef på Bar Downstairs og Clemens Gastro & Bar i Aarhus. (Foto: Privat)
Magnus Hamann er barchef på Bar Downstairs og Clemens Gastro & Bar i Aarhus. (Foto: Privat)
Orange er Aperol Spritz’ signaturfarve, og den udtrykker stadig dens personlighed og karakteristik.

Farven blev første gang understreget i den første reklame i 1920.

Magnus Hamann mener, at det at Campari-koncernen har taget Aperol ind har løftet drinken til et mere internationalt marked og publikum:

Jeg tror, at samspillet mellem bartendernes stigende interesse for bitre ingredienser, og en vellavet kampagne fra producentens side, har ramt det internationale marked nu, og derfor også bargæsterne.

Magnus Hamann tilføjer dog, at man nok ikke helt kan komme uden om popularitets-argumentet.

– Det er ikke kun med Spritzen. Daiquirien, Mojitoen, din Dark & Stormy, den smarte Gin Tonic med jordbær, frisk peber og rucola – not joking. Det er jo alt sammen lige lækkert. Det har jo alt sammen haft sin storhedstid. Og ja, jeg tror helt sikkert, det har noget med den identitet, produktet sælger at gøre. “Jeg vil gerne være en af dem, der sidder på en café med en Aperol Spritz – det er meget mere cool end bare at sidde med en fadøl”. Uden at være ekspert på hverken mode eller identitetskabelse, så vil jeg gerne påstå, at man ikke ser mange cocktails få så bred udbredelse, hvis ikke de samtidig sælger et image, vurderer bartenderen.

Begyndelsen for Aperol

Den farverige, italienske sommerdrik kom allerede til i 1919, men slog først rigtig igennem efter 2. Verdenskrig. Opskriften, som vi kender den i dag, kom dog først til i 1950. En klassisk hvidvin, brusende sodavand og hovedingrediensen, Aperol, udgør de bærende ingredienser i en Aperol Spritz.

Aperol i Italien
(Foto: Polfoto)
Opskrift:
Et glas med is! Det er nemlig vigtigt, at drinken serveres kold.

– 3 dele af Prosecco
– 2 dele af Aperol
– 1 del sodavand

Fuldend gerne med en appelsinskive i drinken.

Glamour efter krigen

Efter krigstiden steg kreativiteten hos folkene bag Aperol. Det betød, at markedsføringen begyndte at have et mere internationalt perspektiv. I 80’erne ændrede kommunikationsstrategien sig til en lettere retning. Smukke og spontane kvinder blev billedet ud ad til for Aperol. Hovedordene blev: simpel, frisk og naturlig. Præcis ligesom drinken selv.

I 90’erne lavede den italienske kunstner Lorenzo Mattotti en serie af malerier, der viser fornøjelsen af at drikke Aperol. Med andre ord blev det en klassisk nyfortolkning af en frisk og moderne likør. Hele historien står beskrevet på Aperols egen hjemmeside.

 

mydailyspace-facebook-logo-400x331

· Mere fra samme kategori ·